معنی زیبایی واسه افراد جور واجور می تونه فرق داشته باشه؛ همین اختلاف سلیقه و دیدگاهه که فرق آدما رو به وجود آورده. اما کلا، در دوره های جور واجور وقتی، تقریبا همه مردم جهان دیدگاه ثابتی نسبت به زشتی و زیبایی دارن. مهمترین نمونه این ادعا، «مد» است.

وقتی یه جور لباس، مدل مو یا سبک آرایش مد می شه، بیشتر مردم اون جامعه اونو قشنگتر انگاشته و پیروی می کنن. اما این جوری گرایشات دائمی نیستن و بسته به زمان، تغییر می کنن. مثلا یه بار شلوار گشاد مد می شه و دوباره شلوارهای تنگ و جذب. یه روز آرایش طبیعی صورت محبوبه و روزی دیگه، با میک‌آپ‌های سنگین و پررنگ مواجه میشیم.

شاید بشه گفت، چیزی که مد رو می سازه، گرایش گروهی مردم به یه سبک از پوشاک یا آرایشه که در طول زمان تغییر می کنه.
بخاطر این، شاید براتون باحال باشه تا با مدهای عجیب و بعضی وقتا ترسناکی از دوران باستان آشنا شید که در زمان خود نمونه و ملاک زیبایی به حساب می اومده ان.

واسه این منظور از شما دعوت می کنیم تا در ادامه با ما همراه باشین.

مدلای عجیب ابرو – چین باستان

این مدل ابروها در قرون ۷ و ۸ میلادی در چین عادی بودن. در آرایش چینیای باستان، محو کردن ابرو و کشیدن طرحای عجیب و نامانوس کار سختی نبوده. این شاهکارها هم اینکه اسمای مختلفی مثل تپه های دور، برگای بید یا شاخک پروانه هم داشتن.

تتوی لبخند روی لبا، مردم قبیله اینو (لقب مردم اصیل ژاپن)

اهالی قبیله اینو در کشور ژاپن و روسیه زندگی می کردن. زنان این قبیله، طرحی مثل جوکر رو در بالای لبای خود تتو می کردن. اونا باور داشتن که به این روش می تونن مردان رو به خوب جذب کرده و با اونا ازدواج کنن. هم اینکه باور داشتن این خالکوبی در جهان پس از مرگ موجب آرامششان می شه.

این طرح در چندین مرحله روی صورت زنان ترسیم می شد و عموما از ۷ سالگی شروع می گشت.

 

 

کله خربزه ای – گوشه و کنار جهان

شاید براتون باحال باشه بدونین که در گذشته های دور، در کشورای جور واجور جهان مد بوده که مردم سرهای خود رو به شکل خربزه حالت بدن. این رسم در میان قبیله هایی مثل مایاها، آفریقاییا و حتی در قرن بیستم در کشور فرانسه رواج داشته.

واسه تغییر شکل جمجمه، از همون اول تولد دور سر نوزاد رو با روبان و باند به طور سفت می بستند تا قبل از سفت شدن، جمجه کشیده و بلند شه.

دندونای مشکی – ژاپن باستان

«اوهاگورو»، یه سنت باستانی ژاپنیه که به موجب اون افراد دندونای خود رو مشکی می کنن. این رسم تا اواخر قرن ۱۹ میلادی بازم عادی بود. اما الان فقط در تئاتر میشه این گریم رو دید.

البته این کار فقط جنبه زیبایی و آرایشی نداشته، بلکه از دندانا مراقبت کرده و آهن بدن رو تامین می کرده. رنگ مشکی از آهن، دانه سماق و اسید استیک جفت و جور می شد.

 

چیدن مژها، اروپای قرون وسطی

 

برخلاف این روزا که ریمل و مژهای بلند و مشکی یکی از عناصر اصلی زیبایی هستش، در قرون وسطی مردم اروپا باور داشتن که زنان واسه زیبایی هر چی بیشتر، باید همه مژها خود رو بچینن. حتی تراشیدن ابروها هم جزو معیارهای جذابیت زنان به حساب می اومده. این رسم رو اولین بار یه تسلط زاده مد کرده و بقیه از اون پیروی کردن.

ناخنای بسیار بلند – چین باستان

در زمان باستان چینیا باور داشتن کسایی که ناخنای بسیار بلندی دارن، بسیار پولدار و متمول هستن و به کار کردن احتیاجی ندارن (با این ناخنا اصلا نمیشه کار کرد). هم اینکه اونا به فکر بودن که با ناخنای بلند بهتر می تونن با خدایان خود صحبت کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستید حتی اگر خودتان باور نداشته باشید

چینیا هنوزم قالبایی به شکل ناخن و از جنس طلا ساخته و عرضه می کنن.

 

 

تتوی صورت – قبیله مائوری

قبیله مائوری در اقیانوسیه ساکن بودن و بیشتر به خاطر علاقه وافرشان به خالکوبی معروفیت دارن. مردها نه فقط به تتوی بدن، بلکه ترسیم طرحای موندگار روی صورت خود می پرداختن. زنان هم بیشتر چانه، گردن و لب هاشون رو خالکوبی می کردن.

البته واسه این از اسکنهای خاصی واسه تراشیدن پوست استفاده می کردن و مثل تتوی امروزی، وسیله کارشون سوزن نبوده.

نمایش ساق پا مردان – اروپا

در قرون وسطی، زنان پاهای خود رو در زیر دامنای بلند می پوشوندن. اما برعکس، مردها با پوشیدن شلوارک یا دامنای کوتاه و پوشیدن جوراب، ساق و ماهیچه های پاهاشون رو به معرض نمایش می گذاشتن.

تتوی خورشید- بالکان

زنان در کشورای بوسنی، کرواسی، آلبانی پشت دستای خود رو با نماد خورشید خالکوبی می کردن. اونا باور داشتن با این کار می تونن اثرات طلسم و جادو رو از بین ببرن. این کار هم اینکه این مزیت رو داشت که ترکا، زنائی که تتو داشتن رو واسه خدمت به حرامسرا نمی برن.

پیرسینگ بینی، هند

 

 

هنوز انداختن حلقه و گوشواره درون بینی در کشور هند مرسومه. طبق سنتای باستانی، سوراخ کردن گوش و بینی باید قبل از ازدواج زنان انجام بگیره.
هم اینکه آدمایی که پیگیر طب سنتی هند و آیور ودا هستن، ادعا می کنن که پیرسینگ موجب افزایش سلامتی بدن و آسون کردن وضع حمل در زنان می شه.

آرایش مردان، قبیله ودابه، نیجریه

در قبیله ودابه همه چیز برعکسه، به جای زنان این مردان هستن که به صورت و بدن خود می رسن و خودشون رو آرایش می کنن تا زنان اونا رو پسندیده و به عنوان همسر انتخاب کنن.

اونا با رنگای تیره، لبا و چشمای خود رو رنگ می کنن تا سفیدی چشما و لب هاشون بیشتر دیده شه.

صورتشون رو هم رنگی می کنن.

 

موهای بسیار بلند، قبیله یائو – چین

 

در روستای هوانگلو، زنان چینی موهای بسیار بلندی دارن که فقط در سن شونزده سالگی موهای خود رو می تونن کوتاه کنن.

در گذشته این باور وجود داشت که اگه مردی موهای یه زن رو ببینه، باید با اون ازدواج کنه.
البته این رسم دیگه عادی نیس و زنان می تونن خیلی راحت موهای خود رو به همه نشون بدن.

 

تونل بینی، قبیله آپاتانی

 

تا حالا هر رسمی که نوشتیم هم جهت با زیبایی بیشتر قبایل و کشورای جور واجور جهان بود، اما در این مورد، به طور کامل برعکسه. زنان قبیله آپاتانی یه بار در برابر نابودی قرار داشتن چون زنان این قبیله بسیار قشنگتر بوده و مردان قبایل دیگه به اونا حمله می کردن و زنان رو با خود می برن. بخاطر این، این زنان واسه بیریخت کردن صورت خود درون بینی هاشون مهرهای زشتی گذاشته و صورت هاشون رو خالکوبی می کردن.

یعنی به این صورت خود رو از تجاوز مردان در امان نگه می داشتن.