سفارت آلمان تو تهران، به دلیل فرصتای تحصیلی کم هزینه و تقریبا رایگانی که صدها دانشگاه آلمان در اختیار دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قرار میدن و هم اینکه حجم تعاملات اقتصادی، بازرگانی و علمی تهران و برلین، همیشه در چند دهه گذشته با تعداد خیلی از خواهندگان درخواست روادید دانشجویی، تحصیلی، گردشگری و تجاری مواجه بوده.

در واقع سفارت آلمان تو تهران مثل سفارت ایتالیا، فرانسه، سوئد و بعضی از کشورای آسیایی که مقصد گردشگری و تجارت ایرانیان هستن، در همه ایام سال با حجم خیلی از خواهندگان دریافت روادید کوتاه مدت و دراز مدت روبرو شدن. بخاطر این، از چند سال پیش، سیستم اینترنتی دادن وقت سفارت آلمان راه اندازی شد و حالا واسه ارائه مدارک و مصاحبه با کنسول آلمان تو تهران، تنها وقت اینترنتی در دسترسه و وقتای تلفنی و حضوری از دستور کار خارج شده.

البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تنها دریافت وقت سفارت آلمان تو تهران به خاطر تحویل مدارک و انجام مصاحبه حضوری، اینترنتی بوده و کلیه پروسهای پرداخت هزینه سفارت و کامل کردن فرم درخواست روادید و ارائه مدارک مربوطه، به صورت سنتی و غیر اینترنتی انجام می شه.
در حالی که همین روش در سفارت سوئد تو تهران،‌ اینترنتیه.

هر چند واسه سهولت خواهندگان روادید این کشور،‌ امکان پرداخت اینترنتی و ارزی هزینه سفارت رو جفت و جور کرده،‌ اما سفارت آلمان بازم برابر ریالی مبلغ اپلیکیشن رو به صورت چک پول از خواهندگان دریافت می کنه و هنوز سیستم پرداخت ریالی یا ارزی رو در اختیار هموطنان قرار نداده.

به گفته سفارت آلمان، روزانه ۲۰۰ درخواست روادید سفر به این کشور از طرف ایرانیان ارائه می شه و کنسول آلمان در خیابون فردوسی تهران در تلاشه تا با افزایش پرسنل و فضای اداری، تسهیلات بیشتری رو در اختیار خواهندگان بذاره.

اگه شمام در ماه های آینده قصد سفر به آلمان به عنوان دانشجو دارین، راهنمای جامعی که در این گفتار خاص روادید دانشجویی دراز مدت آلمان ارائه شده رو بخونین تا اطلاعات لازم رو بدست بیارین.

با ما همراه باشین.

به چه دلیل روادید دانشجویی آلمان؟

شاید واسه کسایی که اولین بار با این گفتار روبرو می شن، این سوال مطرح شه که به چه دلیل آلمان واسه ادامه تحصیل در بیرون مرز کشور، انتخاب خوبیه. باید عرض کنیم که از سال ۲۰۱۱ میلادی، سیستم تحصیل رایگان (tuition free) واسه تحصیل اتباع خارج اتحادیه اروپا در سوئد و فنلاند قطع شد و بهشتای تحصیل مجانی ایرانیان در اسکاندیناوی، دیگه مجانی نیس.

بخاطر این، حالا تمرکز بخشی از خواهندگان تحصیل رایگان در قاره سبز، به سمت دانشگاه های تقریبا ارزون و بعضی وقتا رایگان آلمان و فرانسه هدایت شده و با در نظر گرفتن افزایش هزینه های ارز در چند سال گذشته، این انتخاب غیر قابل اجتنابه. از طرفی دیگه، صدها دانشگاه آلمان که اون در فهرست ممتاز اداره کل علم آموختگان وزارت علوم ایران قرار گرفته دلیل شده تا علاقه دانشجویان ایرونی واسه تحصیل و تحقیق در این مراکز علمی معتبر زیاد شه.

زبون آلمانی به عنوان یکی از زبانای پیشرو در میدون علم و فناوری و کار و کاسبی هم دلیل دیگه ایه که به واسطه تعداد مخاطبان و متکلمانش در سراسر اروپا، دانشجویان رو به یادگیری این زبون جهت شوق تحصیل رایگان در دانشگاه های معتبر این کشور، تشویق می کنه.

آلمان از قدیم، مقصد تحصیلی خوبی واسه دانشجویان ایرونی درخواست کننده تحصیل در رشته های فنی و مهندسی از مکانیک تا برق و الکترونیک و انرژی و متالوژی بوده و بخاطر این، ظرف چند دهه گذشته، تعاملات علمی و صنعتی خوبی بین مراکز علمی و کارآفرینی دو کشور جفت و جور شده.

از طرفی، هزینه زندگی در شهرهای جور واجور آلمان به صورت میانگین از بعضی از کشورای پر مخاطب تحصیل و اشتغال در قاره سبز مانند سوئد، نروژ و دانمارک و انگلستان پایین تره و این فرصت خوبی واسه بستر سازی تجربه زندگی دانشجویی جفت و جور می کنه.

به هر حال دریافت روادید دانشجویی، شاید یکی از آسون ترین راه ها واسه دریافت روادید دراز مدت از این کشور و هم اینکه تضمینی واسه دریافت روادید باشه. از طرفی، با دریافت روادید دانشجویی آلمان، این فرصت واسه دارنده روادید جفت و جور می شه که بتونه از ۲۵ کشور اروپایی در محدوده مرزهای شنگن به مدت ۹۰ روز دیدن کنه.

یعنی شما با در اختیار داشتن روادید دانشجویی آلمان، می تونین تو یه مدت که روادید آلمان رو در اختیار دارین، در هر کدوم از ۲۵ کشور اروپایی بخش شنگن، به مدت ۹۰ روز اقامت کنین و اقامت بیشتر، نیازمند دریافت روادید جدا از هم از کشور مقصده. مثلا اگه شما می خواید به عنوان دانشجوی تبادلی (exchange student) از آلمان به یکی از دانشگاه های ایتالیا یا فرانسه و حتی هلند برید و مدت اقامت شما یه ترم و بیشتر از ۳ ماهه، باید از سفارت ایتالیا، فرانسه یا هلند در آلمان، درخواست روادید کنین.

پس، واسه دریافت روادید دانشجویی تبادلی از یکی از سفارت خونهای اروپایی در آلمان، با در اختیار داشتن روادید این کشور، احتیاجی به درخواست روادید تو تهران نیس و از برلین میشه دست به کار شد.

باید توجه داشت که با داشتن روادید دانشجویی آلمان، مدت زمان کار معینی در اختیار دانشجو هاس و تبدیل کردن روادید دانشجویی به اقامت دائم ممکن نیس و واسه دریافت هر گونه خدمات دولتی، باید طبق مقررات اقدام شه.
بخاطر این به اداره مهاجرت آلمان مراجعه کنین که در این در دسترسه.

متنی که اداره مهاجرت آلمان واسه دریافت روادید دانشجویی ارائه کرده به این شرحه:

Applicants to study

Third-country nationals who wish to study in Germany but have not yet been admitted to a state or state-recognized university can receive a residence permit of up to nine months (section 16 subs. ۱a of the Residence Act). This requires proof of qualification for admission, which can be obtained if necessary by taking an entrance examination.

Further information: see brochure entitled 

Students

A foreign university student can be issued a residence permit for the purpose of studying in Germany with a duration of at least one and at the most for two years (section 16 subs. ۱ sentence 5 of the Residence Act). Studying must be the primary purpose of their stay; correspondence courses or part-time courses such as at nights or on weekends are insufficient.

چیزای مهم دریافت روادید دانشجویی آلمان چیه؟

شما واسه اقدام جهت دریافت روادید دانشجویی دراز مدت آلمان، باید مقدماتی رو آماده کنین. این مقدمات، شامل روند اقدام واسه کسب ادمیشن از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشوره. همونطور که در سلسله حرفای تحصیل و بورس بیرون مرز کشور ما گفتیم، دریافت admission letter (نامه پذیرش)، به شرط شروطیه که دانشجویان و خواهندگان باید در نظر داشته باشن.

معمولا واسه دریافت روادید دانشجویی آلمان، شما باید دعوتنامه (admission’s letter) رسمی داشته باشین و از نظر زبون آلمانی و تمکن مالی، در شرایط مناسبی باشین. حتی اگه شما قصد تحصیل به زبون انگلیسی در آلمان دارین، باز این احتمال هست که به دلیل نبود تسلط به زبون آلمانی، کنسول از دادن روادید به شما بیخیال شه.
پس دونستن حد متوسط زبون آلمانی واسه اخذ روادید تحصیلی و کنفرانسی آلمان، پیشنهاد می شه.

گر چه نه شرط لازمه و نه کافی!

واسه دریافت روادید دانشجویی از دانشگاه های آلمان، معمولا باید مدرک زبون انگلیسی یا آلمانی در اختیار داشته باشین. چون که بیشتر رشته ها در این کشور به زبون آلمانی تدریس می شه و با احتمال خیلی کم رشته هایی اونم در مقطع ارشد یا دکترا هست که به زبون انگلیسی ارائه می شه.
پس، در اختیار داشتن مدرک B1 زبون آلمانی جهت دریافت ادمیشن از دانشگاه های آلمانی، شانس دریافت ادمیشن رو زیاد می کنه.

موضوع دومی که باید واسه دریافت ادمیشن از دانشگاه های آلمان در نظر داشته باشین، مقطع تحصیلی مورد نظره. مقطع کارشناسی با کارشناسی ارشد و دکترا، روش پذیرش متفاوتی داره و هر دانشگاه هم، شرایط خاصی رو واسه دانشجویان بین المللی در این ۳ مقطع در نظر میگیره. بعضی دانشگاه ها شرط معدل کارشناسی رو دید می کنن و بعضی شرط قبولی در آزمون ورودی و بخاطر این، باید Admission’s Requirement هر دانشگاه به صورت جدا شده از هم و با حوصله بررسی شه.

پس، واسه ادمیشن در دانشگاه مقصد آلمانی، شرایط ادمیشن باید بررسی  شه. مخصوصا اگه شما بخواین که در رشته های پزشکی و پیراپزشکی مشغول به تحصیل شید، قبولی در آزمون ورودی تخصصی و زبون هم معمولا لازمه.

پس مهم ترین شرط اقدام واسه دریافت روادید دانشجویی آلمان، دریافت قبولی غیر مشروط از یکی از دانشگاه های دولتی یا خصوصی آلمانه که شرایط اقدام واسه دریافت وقت مصاحبه و مصاحبه با کنسول و تحویل مدارک رو واسه شما جفت و جور کنه.
واسه آشنایی با روشای اپلای جهت دریافت ادمیشن از دانشگاههای آلمان، درگاه رو بخونین.

اگه خود شما قادر نیستین که با دانشگاه های آلمانی مکاتبه کرده و براساس رزومه و علاقمندیای مربوطه، در رشته مورد نظر، پذیرش بگیرین، از موسسات مجاز اعزام دانشجو که واسه دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان، مجوز دارن، استفاده کنین. شرایط و تعرفه های مربوط به این موسسات رو در جدا از هم اشاره کردیم.

در نامه پذیرش شما، باید مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، نام رشته، مدت تحصیل و شرایط بورس یا نبود بورس اون به طور شفاف بیان شه.
اگه دانشگاه آلمانی، هزینه تحصیل و زندگی شما رو معتقد شده باشه، این موضوع باید به روشنی در ادمیشن شما ذکر شه.
وگرنه، سفارت آلمان تو تهران از شما، گواهی تمکن مالی ۸۰۰۰ یورویی درخواست می کنه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که زمانیکه شما مبادرت به تحصیل در آلمان می کنین، می تونین همسر و فرزندان خردسال (زیر سن قانونی) خود رو تحت شرایط خاص ملحق شدن به خونواده با خود ببرین. در همین زمینه لازمه که خونواده شما درخواست روادید از سفارت کنه.

مدارک لازم رو می تونین در این ببینین.

البته در سامانه ، باید وقت مصاحبه مربوطه رو  واسه خونواده خود رزرو کنین تا روند رو بکنن.

 

روادید شنگن چیه؟

 

روادیدی که از سفارت آلمان دریافت می کنین، روادید شنگن میشه. روادید شنگن واسه اقامتایی تا سه ماه (دیدار، تجاری، گردشگری، رانندگان کامیون یا اتوبوس، بازدید از نمایشگاه، خرید خودرو، ورزشی، فرهنگی، ترانزیت، روادید سفر گروهی، محققان، روزنامه نگارا، شاغلین در صنعت دریایی، روادید درمانی پزشکی، دانشجویان با گواهی از مرکز تبادلات بین المللی متخصصین (ZAV)  واسه کار در تعطیلات و هم روادید واسه همسران خارجی اتباع آلمانی و بستگان اتباع غیر آلمانی بخش اتحادیه اروپا) کاربرد داره.

واسه باخبر شدن از شکلای جور واجور رواید شنگن به بخش: روادید شنگن در سایت سفارت آلمان مراجعه کنین.

 

روادید اقامت

 

درخواست روادید واسه اقامتای بیشتر از سه ماه (همه نوع مخصوصا واسه ملحق شد به خونواده کودکان و همسران، قصد ازدواج، دوره زبون، اقدام واسه تحصیلات دانشگاهی، شروع به تحصیل در دانشگاه، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی) و روادید جهت اشتغال به کار (همه نوع، مخصوصا کارآموزی و نگهداری و مراقبت از کودکان) انجام می شه که مراحل و قوانین خاص خود رو داره و همیشه واسه دریافت به روز ترین اطلاعات به سایت سفارت آلمان مراجعه کنین.

نکاتی واسه درخواست کنندگان

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه درخواست روادید، به نکات زیر توجه کنین:

•    درخواست روادید، فقط با مدارک کامل

لطفا قبل از ارائه درخواست روادید، دوباره از سایت سفارت آلمان بازدید کنین چون ممکنه در کوتاه مدت، تغییراتی ایجاد شده باشن. کمبود و یا مشکل در مدارک و فرم درخواست می تونه منتهی به رد درخواست شه.

•    درخواست خود رو شخصا ارائه بدین

مدارک کامل جهت درخواست روادید باید به وسیله خود فرد و در زمان تعیین شده ارائه شن. لطفا از فرستان از قبل مدارک درخواست نشده و یا بطور جداگونه به وسیله پست یا ایمیل دوری کنین. توجه کنین که به خاطر انگشت نگاری، می باید حتما حضوری به سفارت مراجعه کرده و ارسال وکیل غیر قبول کردنیه.

هم اینکه تا وقتی که وقت مصاحبه دریافت نکردین و حضورا براساس وقت سفارت به کنسول مراجعه نکردین، از فرستادن مدارک خود به سفارت آلمان دوری کنین. مگه اینکه به شما گفته شه که فلان مدرک رو در وقتی خاص به سفارت تحویل داده و رسید دریافت کنین. یا اینکه بخواین به ریجکتی ویزای خود اعتراض کنین.

•    به موقع درخواست تون رو ارائه کنین و زمان انتظار رو در نظر بگیرین

ممکنه به دلیل بالا بودن درخواست و مشغول بودن بخش روادید، زمان انتظار واسه دریافت وقت مصاحبه، مخصوصا در فصل تابستون و تعطیلات نوروز هفته ها به طول انجامد.

زمان بررسی درخواست روادید شنگن هم به مدت تقریبا دو الی سه هفته هم به اون اضافه می شه.
پس سفر خود رو با در نظر گرفتن زمان کافی قبل از اون برنامه ریزی کنین. در نظر گرفتن موارد استثنایی فقط در شرایط  بسیار اضطراری و بشر دوستانه ممکن هستن.

•    وقتای مصاحبه ای که تعیین شدن قابل حذف شدن نیستن

لطفا تنها وقتی مبادرت به گرفتن وقت درخواست روادید کنین که مطمئن باشین می تونین در اون زمان حضور یابید و مدارک تون کامل هستن. لطفا در نظر داشته باشین که وقت مصاحبه شما می تونین بیشترین حد سه ماه قبل از انجام سفرتون باشه. لطفا به خاطر مراعات حال بقیه درخواست کنندگان، از رزرو بیشتر از یه وقت، دوری کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   گالری گردی هفتگی روزیاتو: از «مارسمیولوژی» تا «زن و حافظه کم»

نکته مهم واسه اتباع سوریه و عراق

اگه به عنوان شهروند سوریه یا عراق که تو تهران مشغول به زندگی یا تحصیله، این گفتار رو میخونین باید بدونین که آلمان تو تهران از این پس دیگه مسئول بررسی درخواستای روادید واسه افراد ساکن عراق و سوریه نیس.
تنها درخواستای آدمایی مورد بررسی قرار می گیرن˛ که محل سکنای عادی شون در ایرانه. محل سکنای عادی به معنی اینه که درخواست کننده بیشتر از ۶ ماه در مکان مورد نظر اقامت داره.

موارد خاص زیر رو در مورد مسئولیت بررسی روادید درباره اتباع عراق و سوریه مورد توجه بذارین˸

با در نظر گرفتن تعطیل شدن سفارت در دمشق˛ مسئولیت بررسی درخواست کنندگان روادید به وسیله نمایندگیای خارجی آلمان در منطقه بدون در نظر گرفتن محل سکنای عادی اتباع سوریه در مرحله اول به وسیله نمایندگیای خارجی زیر انجام می شه.

سوال و جواب درباره دریافت روادید دانشجویی آلمان

۱-من مایل هستم واسه تحصیل به آلمان بروم و همسر/فرزندانم رو با خود ببرم. ممکنه؟

جواب: وقتی که شما مبادرت به تحصیل می کنین، می تونین همسر و فرزندان خردسال (زیر سن قانونی) خود رو تحت شرایط خاص ملحق شدن به خونواده با خود ببرین. در همین زمینه لازمه که خونواده شما درخواست روادید از سفارت کنه.
چه مدارکی لازمه رو می تونین دربرگه راهنمای ملحق شد به خانوادهببینید. لطفا در سیستم آنلاین سفارت وقت مصاحبه مربوطه رو  واسه خونواده خود رزرو کنین.

۲-چیجوری از آماده شدن روادید دانشجویی خود اطلاع پیدا کنم؟

جواب: بدون این دست اون دست کردن بعد از آماده ارسال شدن روادید، شماره ای که روی برگه رسید شما هستش در قسمت روادیدای دانشجویی آماده تحویل منتشر می شه.
در بعضی موارد ( به طور مثال موارد خاص اضطراری و لازمه اقدام سریع) پیش میاد که سفارت با شما تماس تلفنی گرفته تا شما بتونین به موقع به آلمان سفر کنین.

۳- من میتونم مدرک زبون خود رو بعدا تحویل دهم؟

جواب: بله. اگه امتحان زبون هنوز برگزار نشده، شما می تونین با ارائه تاییدیه ثپت نام در امتحان و دیگه مدارک مندرج در برگه راهنمای زیر راهنمای درخواست ویزای اقامت دراز مدت / دانشجویی و دوره دکترا , PDF 102.03kمدرک زبون خود رو قبل و یا همزمان با ارسال روادید تحویل بدین.

لطفا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این استثناء فقط در مورد مدارک زبون اعتبار داره و مدارک دیگری که در برگه راهنما مندرجه واسه بررسی درخواست شما لازم هستن.

۴-من هفته ها هستش که منتظر روادید خود هستم. به چه دلیل بررسی اون زمان زیادی می بره؟ من می تونم کاری انجام دهم که ارسال روادید زودتر انجام شه.

جواب: از اونجایی که سفارت، اداره امور اتباع خارجی مربوطه در محل اقامت آینده شما رو هم در مراحل بررسی درخواست روادید در جریان میذاره، بررسی روادید اقامتی دراز مدت زمان بیشتری از روادید شنگن نیاز داره.

الان زمان بررسی بین ۱۰-۶ هفته س.

بدیش اینه سفارت نمی تونه تاثیری بر زمان بررسی درخواست شما به وسیله اداره مربوطه در آلمان داشته باشه. لطفا تا قبل از گذشت ده هفته، از پیگیری وضعیت درخواست خود صرف نظر کنین.

۵-من نمی تونم مدرک اصل خود رو از دانشگاهم دریافت کنم. میتونم مدارک جایگزینی (کپی، تائیدیه دانشگاه و چیزای دیگه ای به جز اینا) ارائه کنم؟

جواب: درک کنین که سفارت و اداره امور اتباع خارجی مربوطه در آلمان واسه بررسی درخواست شما مدارک اصل رو جهت بررسی مدارج علمی شما لازم دارن. این مدارک باید به زبون آلمانی و یا انگلیسی ترجمه شده باشه و به وسیله وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تائید شده باشن. اگه شما لیسانس و یا فوق لیسانس خود رو تازگیا تموم کرده باشین و مدارک اون هنوز حاضر نباشه، تائیدیه دانشگاه بسه.

۶-من از سفارت درخواست روادید دانشگاهی واسه پذیرش دانشگاه الف کردم. حال پذیرش دانشگاه ب رو گرفتم که واسه تحصیل بهتر می دونم. میتونم پذیرش جدید رو به سفارت تحویل دهم؟

جواب: از اونجایی که درخواست شما و مدارک شما به صورت الکترونیکی و اصل به اداره امور اتباع خارجی محل اقامت آینده شما ارسال می شن، بدیش اینه ممکن نیس که تو یه درخواست در دست اقدام پذیرش دانشگاه دیگری رو تحویل بدین. اگه پس از تحویل درخواست واسه دانشگاه دیگری عزمتونو جزم کردین، لطفا درخواست قبلی رو پس بگیرین و واسه درخواست جدیدی در محل تحصیل جدید دست به کار شین.

۷-بیشترین حد چقدر زودتر میتونم واسه روادید تحصیلی اقدام کنم؟

جواب: می تونین بدون این دست اون دست کردن بعد از دریافت تائیدیه اقدام واسه پذیرش دانشگاه مورد نظر و یا Uniassist و یا پذیرش، درخواست روادید کنین. لطفا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که که مدارک دیگری که درراهنمای درخواست ویزای اقامت دراز مدت / دانشجویی و دوره دکترا , PDF 102.03kنامبرده شده هم واسه بررسی درخواست شما لازمه.

۸- می تونم از بخش روادید، مشاوره واسه پذیرش تحصیلی و تحصیل در آلمان دریافت کنم؟

جواب: بخش روادید نمی تونه مشاوره جهت تحصیل، دانشگاه ها و رشته های تحصیلی در آلمان ارائه دهد. لطفا از امکانات آنلاین زیاد استفاده کنین و یا بهموسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)مراجعه کنین. اگه پس از مطالعه سایت ما هنوز سوالاتی درباره مراحل روادید دارین، می تونین از طریقایمیل (به زبون انگلیسی و یا آلمانی) و یا تلفنبا ما تماس بگیرین.

۹-درخواست من به دلیل مشکل مدارک در باجه پذیرفته نشد.

چه کاری میتونم انجام دهم؟

جواب: ارائه مدارک کامل واسه درخواست روادید لازمه. فقط در این صورت میشه مدارک دریافت شده رو بدون این دست اون دست کردن به اداره امور اتباع خارجی مربوطه فرستاد تا درخواست شما خیلی سریع بررسی شه.
به خاطر همین ارائه مدارک ناقص به باجه، می تونه باعث نبود پذیرش شه.
در این صورت لطفا وقت جدیدی از راه سیستم وقت آنلاین بگیرین.

نکته هایی واسه دریافت روادید دانشجویی آلمان

چیزی که درباره دریافت روادید دانشجویی آلمان باید بدونین به طور خلاصه به توضیح زیره:

  • پیگیری اینترنتی: بعد از آماده ارسال شدن روادید دانشجویی، شماره ای ۶ رقمی که روی برگه رسید شما در زمان تحویل مدارک به کنسول گرفتین، در قسمت روادیدای دانشجویی آماده تحویل منتشر می شه.
    در بعضی موارد (به طور مثال موارد خاص اضطراری و لازمه اقدام سریع) پیش میاد که سفارت با شما تماس تلفنی گرفته تا شما بتونین به موقع به آلمان سفر کنین.
  • مدرک زبون: اگه دریافت روادید دانشجویی شما به شرط ارائه گواهی قبولی در آزمون زبون آلمانی لازم دانشگاه مقصده و این مدرک هنوز دریافت نشده یا آزمون زبون، در آینده برگزار می شه،  شما می تونین با ارائه تاییدیه ثبت نام در امتحان و دیگه مدارک مندرج در برگه راهنمای ، مدرک زبون خود رو قبل یا همزمان با ارسال روادید تحویل کنسول بدین.

لطفا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این استثناء فقط در مورد مدارک زبون اعتبار داره و مدارک دیگری که در برگه راهنما مندرجه واسه بررسی درخواست شما لازمن.

  • تسریع وقتی: از اونجایی که سفارت و اداره امور اتباع خارجی وزارت خارجه آلمان، مسئولان دانشگاه و محل اقامت آینده شما رو هم در مراحل بررسی درخواست روادید در جریان میذاره، بررسی روادید اقامتی دراز مدت، زمان بیشتری از روادید شنگن نیاز داره.
    الان زمان بررسی بین ۶ تا ۱۰ هفته است. بدیش اینه سفارت نمی تونه تاثیری بر زمان بررسی درخواست شما به وسیله اداره مربوطه در آلمان داشته باشه. لطفا تا قبل از گذشت ده هفته، از پیگیری وضعیت درخواست خود صرف نظر کنین.
  •   اصل مدارک دانشجویان:  به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سفارت آلمان و اداره امور اتباع خارجی مربوطه در آلمان، به خاطر بررسی درخواست روادید دانشجویی ایرانیان، مدارک اصل رو جهت بررسی مدارج علمی لازم دارن. این مدارک باید به زبون آلمانی یا انگلیسی ترجمه شده باشه و به وسیله وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تائید شده باشن. اگه شما لیسانس یا فوق لیسانس خود رو تازگیا تموم کرده باشین و مدارک اون هنوز حاضر نباشه، تائیدیه دانشگاه بسه.
  • تعدد درخواست: چون درخواست دانشجویی و مدارک نیاز به صورت الکترونیکی و اصل به اداره امور اتباع خارجی محل اقامت آینده دانشجویان ارسال می شن، ممکن نیس که تو یه درخواست «در دست اقدام پذیرش»، دانشگاه دیگری رو در مدارک ذکر کنین. اگه پس از تحویل درخواست واسه دانشگاه دیگری عزمتونو جزم کردین، لطفا درخواست قبلی رو پس بگیرین و واسه درخواست جدیدی در محل تحصیل جدید دست به کار شین.
  • زمان درخواست: دانشجویان می تونین بدون این دست اون دست کردن بعد از دریافت تائیدیه دانشگاه، اقدام واسه پذیرش دانشگاه مورد نظر، Uniassist یا پذیرش، درخواست روادید کنن.
  • مشاوره: ذکر این نکته لازمه که بخش روادید سفارت آلمان تو تهران، نمی تونه مشاوره جهت تحصیل، دانشگاه ها و رشته های تحصیلی در آلمان ارائه دهد. لطفا از امکانات آنلاین زیاد استفاده کنین و یا به موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) مراجعه کنین. اگه پس از مطالعه سایت، هنوز سوالاتی درباره مراحل روادید دارین، می تونین از راه این ، با سفارت تماس بگیرین.
  • مدارک کامل: مدارک کامل واسه درخواست روادید لازمه.  فقط در این صورت میشه مدارک دریافت شده رو بدون این دست اون دست کردن به اداره امور اتباع خارجی مربوطه فرستاد تا درخواست شما خیلی سریع بررسی شه.
    به خاطر همین ارائه مدارک ناقص به باجه سفارت آلمان در خیابون فردوسی تهران، می تونه باعث نبود پذیرش شه.
    در این صورت لطفا وقت جدیدی از راه سیستم وقت آنلاین بگیرین.

اینم بگیم که به گفته سفارت آلمان در کشورمون، حال حاضر سفارت به دلیل درخواست بالا در بخش روادید دانشجویی با بیشترین حد ظرفیت خود کار می کنه.
به خاطر همین امکان دادن وقتای خاص در زمان کوتاه وجود نداره.

چک لیست واسه درخواست روادید دانشجویی

از ۲۱ ماه مه ۲۰۱۲ میلادی، سفارت آلمان تو تهران به خاطر افزایش ظرفیت پذیرش مدارک خواهندگان دریافت روادید دانشجویی، یه چک لیست واسه خواهندگان ویزای دانشجوئی و تحقیقات بوجود میاره. به خاطر همین مهمه که شما هنگام گرفتن وقت واسه مراجعه به بخش ویزا و  ارائه درخواست ویزا ، چک لیست رو پرینت گرفته و در محل ایی که واسه مدارک لازم در نظر گرفته شده، علامت بزنین که می تونین اون مدرک رو ارائه کنین.

شما باید مدارک خود رو به ترتیب همون چک لیست تنظیم و مرتب کنین. در کل به دو نسخه از مدارک  نیازه. لطفا دقت کنین که اصل تموم مدارک هم باید ارائه شه.
علاوه بر این باید یه قطعه عکس جدید که شش ماه از تاریخ گرفتن اون نگذشته باشه هم داشته باشین. عکس باید از نوع عکسای گذرنامه ای باشه.

دقت کنین:
  • اگه حتی یکی از مدارک کم باشه، یا عکس شما قدیمی باشه، به شما اجازه نمی ده تا مدارک خود رو ارائه کنین. این مورد در باره بورسیها هم صدق می کنه.
  • واسه جلوگیری از این که به شما اجازه ارائه تحویل مدارک ندن، لطفا برگه های اطلاعاتی رو دقیق بخوایند و توجه کنین که مدارکتان کامل باشه.

مدارک لازم واسه دریافت روادید دانشجویی آلمان

لطفا هنگام درخواست روادید، ۲ نسخه کامل از مدارک به ترتیب زیر رو به طور جداگونه به همراه داشته باشین. یکی از نسخه ها باید شامل اصل ترجمه های از پیش تایید شده به وسیله وزارت امور خارجه ایران به زبون آلمانی یا انگلیسی باشه.

واسه نسخه دوم، کپی ساده، بسه. همه کپیا باید در اندازه A4 باشه. حتی اگه مدرک اصلی، اندازه متفاوتی داشته باشین. همیشه اصل مدارک رو هم در دسترس داشته باشین.

 

 

  • ۲ عدد فرم درخواست که قابل دانلود از سایته.

    • ۲ عدد عکس گذرنامه ای که قدیمی تر از ۶ ماه نباشه.
  • گذرنامه معتبر دارای امضا.

  • ۲ عدد کپی از همه صفحات گذرنامه در قطع A4

  • ترجمه و رونوشت از شناسنامه ۲ سری

مدارک زیر رو باید به صورت نسخه اصل و یه کپی ارائه کنین:

  • برگه پذیرش و یا تاییدیه اقدام جهت ثبت نام در دانشگاه (Admission Letter)

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تاییدیه اقدام جهت ثبت نام از طرف UNIASSIST یا یه تاییدیه از دانشگاه واسه درخواست روادید بسه و احتیاجی به ارائه ای میل دانشگاه نیس.

  • مدرک مربوط به گواهی تمکن مالی هنگام اقامت تحصیلی در آلمان (Bank Statement)

این مدرک باید نشون دهنده وجود مبلغ ۸۶۴۰ یورو موجودی بانکی در ایران به نام شما باشه. بعد توضیحی در روادید شما درج می شه که این مبلغ رو باید هنگام سفر به آلمان به صورت نقد همراه داشه باشین و پس از ورود، یه حساب مسدود بانکی در آلمان گشایش کنین که واسه یه مدت مشخص، به اون دسترسی دارین.

  • مدرکی مربوط به بورس شدن  (scholarship)