نشونه‌های روشن باهوش بودن شلختگی و نگران بودن‌های همیشگیه.

آدمایی که هوش پایینی دارن بیشتر خود رو بسیار شایسته‌تر از چیزی که هستن تصور می‌کنن و این در حالیه که افراد واقعا باهوش بیشتر مواقع خود رو دست‌کم می‌گیرند.

شکسپیر بزرگ هم در این رابطه نثری داره که می‌گوید: «احمق‌ها خود رو عاقل تصور می‌کنن، اما افراد باهوش خود رو احمق می‌دانند.»

گروهی از روانشناسان اجتماعی دانشگاه کورنل بدنبال تحقیقات گسترده خود ثابت کردن که این باور قدیمی و عمومی صحت داره.
اونا این پدیده رو «اثر دانینگ-کروگر» نام‌گذاری کردن.

اثر دانینگ-کروگر یه جور سوگیری شناختی در افراد غیرحرفه‌ایه که از توهم برتری رنج می‌برند و به اشتباه، توانایی‌شون رو بسیار بیشتر از اندازه واقعی آزمایش می‌کنن. این در حالیه که  افراد خیلی حرفه‌ای، گرایش بیشتری به دست‌کم‌گرفتن لیاقت خود دارن و به نادرست تصور می‌کنن که کاری که واسه‌شون آسونه، واسه بقیه هم آسونه.

دیوید دانینگ و جاستین کروگر از دانشگاه کرنل بر این باور هستن که: «تخمین نادرست فرد بی‌لیاقت، از اشتباه در آزمایش خود ناشی می‌شه؛ درحالی‌که تخمین نادرست افراد بسیار بالیاقت، از اشتباه در آزمایش بقیه نشئت می‌گیرد.»

پس اگه شما تخمین درست و واضحی در مورد هوش خود ندارین، شاید فردی باهوش هستین یا در بدترین حالت به این اندازه از درک رسیده‌اید که هیچ‌کسی کامل نیس و محدودیت‌ها و نقضان‌هایی واسه هر انسانی روی کره زمین هست.

در همین زمینه ما در زیر نشونه‌هایی رو نام برده‌ایم که ثابت می‌کنن شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستین. واسه آشنایی با این موارد تا انتهای مطلب با ما همراه باشین.

زودتر از بقیه خوندن رو یاد گرفته‌اید

بدنبال یه تحقیق علمی در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود دو هزار دوقلو در کشور انگلستان مورد آزمایش قرار گرفتن و نتیجه نشون داد، کودکانی که سریع‌تر از همتای دیگه خود خوندن رو می‌آموزد از توانایی شناختی بالاتری هم برخورداره.

این مطالعه هم اینکه می‌گوید آدمایی که در سنین پایین‌تر از بقیه خوندن رو یاد می‌گیرند در مقایسه با بقیه کودکان می‌تونن قدرت کلامی و غیرکلامی داشته باشن. اگه در سال ۲۰۱۷ این تحقیق مورد نقد بعضی از محققان قرار گرفت چون گفته می‌شد ادعاهای علمی سال ۲۰۱۴ فاکتورهای محیطی و ژنتیکی رو به موازات هم مورد بررسی قرار نداده، مسایلی که در شکل‌گیری هوش افراد نقش کلیدی دارن.

شما بیشتر مواقع نگرانین

تعدادی از تحقیقات انجام شده در مورد بدن آدم ثابت کرده‌ان آدمایی که از اضطراب و سراسیمگی بالایی در زندگی بهره مند هستن، باهوش‌تر از دیگرانند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی مقاله‌ای در نشریه علمی «شخصیت و فرق‌های فردی» منتشر شد که مراحل و نتیجه تحقیق روی ۱۲۶ دانشجو رو توضیح می‌داد. به موجب این مقاله، محققان از شرکت‌کننده‌ها می‌خواهند تا سوال‌نامه‌ای رو پر کنن و بگن چه وقتی بیشتر دچار اضطراب و نگرانی می‌شن. هم اینکه از اونا خواسته شد تا مشخص کنن هر چند وقت یه‌بار دچار نشخوار فکری می‌شن یا به مسایلی که دور محور زندگی و فکرا و اهدافشون می‌چرخد به طور بی‌معطلی فکر می‌کنن.

نتیجه این تحقیق ثابت کرد آدمایی که بیشتر از بقیه نگرانی و نشخوار فکری داشتن، از هوش کلامی بیشتری نسبت به بقیه افراد بهره مند بودن. اما آدمایی که خیلی مضطرب نبودن و نگرانی زیادی دور و بر مسایل زندگی نداشتن دارای هوش غیرکلامی بودن.

هوش کلامی یا هوش زبانی عبارتست از توانایی کاربرد موثر زبون و ارتباطات کلامی در زندگی. تعریف ساده این بُعد از هوش اینه که دایره لغات فرد از چه تعداد واژگانی تشکیل شده و چقدر می‌تونه سلیس و شفاف به بیان نظرات، احساسات و افکارش بپردازه. کلام یکی از مهمترین کانال‌های معرفی ما به دیگرونه. اینکه چه می‌بگیم و چه س نمی‌بگیم، به بقیه نشون می‌دهد که ما به درد چه کاری می‌خوریم و لیاقت پیشرفت بیشتر رو داریم یا نه. این مهمترین وسیله قضاوت بقیه درباره ما هستش.

شما فرد کنجکاوی هستین

توماس چامورو-پریموزیک، استاد روانشناسی تجارت در دانشگاه لندن در مقاله‌ای در نشریه «بررسی تجارت هاروارد» در مورد اندازه کنجکاوی افراد و اینکه چیجوری یه ذهن همیشه گرسنه علاقه مند یادگیری و سوال و پاسخه توضیحاتی داده.

به گفته این پرفسور، اهمیت CQ (هوش فرهنگی) مثل هوش احساسی (EQ) یا ضریب هوشی (IQ) مورد مطالعه عمیق نیستش، اما دلایلی هست که می‌گوید این بُعد از هوش در زمان مدیریت مسایل پیچیده به دو روش اصلی اهمیت خود رو نمایان می‌کنه.

اول، افراد باهوش عموما در برابر ابهام و مسایل مبهم از صبر بالاتری بهره مند هستن. دوم اینکه، هوش فرهنگی (CQ) باعث افزایش اندازه سرمایه‌گذاری فکری می‌شه و اندازه یادگیری رو در طول زمان افزایش می‌دهد.

تحقیقات دانشگاه گلداسمیت لندن هم ثابت کرده، سرمایه‌گذاری فکری یا «چیجوری مردم زمان و فعالیت‌های خود رو روی تفکر و هوش سرمایه‌گذاری می‌کنن» در رشد شناختی افراد نقش کلیدی اجرا می‌کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   صعود به «اورست»؛ قله ای بر بام دنیا که در آن دیوانگی و مرگ انتظار کوهنوردان را می کشد

شما آدم شلخته‌ای هستین

براساس تحقیقات منتشر شده در نشریه «علم روانشناسی» به وسیله محققان دانشگاه مینه‌سوتا کارلسون، کار کردن در اتاق به‌هم ریخته باعث افزایش اندازه خلاقیت افراد می‌شه.

بدنبال این تحقیق، از ۴۸ شرکت‌کننده درخواست شد تا استفاده‌های غیرمعمول توپ پینگ‌پونگ رو کشف کنن. ۲۴ نفر از این افراد در اتاقی بسیار تمیز و مرتب مشغول کار شدن و عکس العمل‌های مبتکرانه‌ کمتری داشتن. این در حالی بود که ۲۴ نفر دیگه که در اتاق به‌هم ریخته حضور داشتن، بسیار خلاق‌تر رفتار کردن.

در تحقیقات دیگری در سال ۲۰۱۵ میلادی به وسیله دانشگاه گرونیگن در هلند هم ثابت کرد، محیط‌های مغشوش و نامرتب باعث می‌شن تا افراد بیشتر از حالت عادی «هدف-محور» باشن. این یافته‌ها ثابت می‌کنن آدم از اول این‌طور تربیت می‌شه که همیشه در زندگی بدنبال نظم باشه. پس وقتی با بی‌نظمی مواجه می‌شیم، این حس ذهنی به ما دست می‌دهد که با تعریف اهدافی مشخص و شفاف، به سازمان‌دهی شرایط بپردازیم.

شما آدم شب‌زنده‌داری هستین

به دنبال یه تحقیق علمی در سال ۲۰۰۹ میلادی، رابطه ضریب هوشی در کودکی و عادت‌های خواب هزاران بزرگسال مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت. نتیجه این مطالعه نشون داد نوجوانانی که از هوش و ذکاوت بالاتری نسبت به همنوعان خود بهره مند هستن دیرتر از بقیه می‌خوابند و دیرتر هم بیدار می‌شن.

تحقیق دیگری در سربازهای نیروی هوایی ارتش آمریکا هم همین نتیجه رو تایید کرد.

بیشتر مواقع مجبور نیستین خیلی تلاش کنین

منظورمون این نیس که تنبلی نشونه باهوش بودن شماس. اما مساوی‌ترین توصیفی که می تونیم داشته باشیم اینه که افراد باهوش احتیاجی ندارن واسه نمایش و به کار گیری مهارت‌های کاری خود تلاش زیادی صورت بدن – دست کم در بعضی مسایل خاص.

براساس مطالعاتی که در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده، دو روانشناس به نام‌های دیوید همبریک و الیزابت مینز آدمایی که دارای ضریب هوشی بسیار بالا هستن رو مورد آزمایش قرار دادن. اونا دو هزار نفر که رتبه بالای ۱ درصد از SAT رو در سن ۱۳ ساالگی گرفتن مورد مطالعه قرار دادن. نتیجه این شد: آدمایی که در دوران نوجوونی دارای ضریب هوشی خیلی بالایی بودن بیشتر از بقیه بدنبال کسب مدرک دکترا، ثبت یه حق تجاری (اختراع)، انتشار مقاله علمی در نشریه‌های معتبر یا انتشار کتاب بودن. کسایی که دارای هوش ذاتی بالاتر از عادی هستن، از امتیازات بسیار بیشتر از افراد معمولی بهره مند هستن.

هم اینکه تحقیقات روانشناسی دانشگاه ایالتی فلوریدا هم ثابت کرده تمرینات سنجیده و حساب شده که شامل تلاش واسه خروج از منطقه امنه، تنها روش یادگیری مهارت شخصیه –  فارغ از اندازه هوش و زیرکی شما در زندگی.

به یادگیری موسیقی مشغول هستین

محققان ثابت کرده‌ان موسیقی در پیشرفت قدرت مغزی و باز شدن ذهن کودک نقش مهمی داره.
تو یه تحقیق کوچیک و محدود در سال ۲۰۱۱ مشخص شد هوش کلامی کودکان ۴ تا ۶ ساله تنها یه ماه پس از شرکت در کلاس‌های موسیقی افزایش می‌یابد.

در تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۴ میلادی هم روانشناسان ثابت کردن کودک ۶ ساله‌ای که ۹ ماه در کلاس پیانو تحت آموزش بود، ضریب هوشی بسیار بالاتری نسبت به کودکی داشت که به کلاس موسیقی نمی‌رفت.

در تحقیقات سال ۲۰۱۸ هم ثابت شد کودکانی که موسیقی یاد می گیرن از هوش کلامی، قدرت برنامه‌ریزی و خودمون‌داری بالاتری نسبت به بقیه بهره مند هستن.

از دیگر مواردی که می‌تونه نشونه‌ای از هوش بالای افراد باشه باید به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • کسایی که چاق هستن و دور کمر بزرگی دارن از توانایی شناختی کمتری نسبت به بقیه بهره مند هستن.
  • آدمایی که چپ دست هستن هم قدرت فکری متفاوت از بقیه دارن و از این رو می‌تونن در انجام امور کاری و زندگی خود از خلاقیت و ابتکار بیشتری بهره‌مند شن.
  • شاید تعجب کنین اما قد بلند بودن هم یکی از نشونه‌های هوشه. چندین تحقیق علمی ثابت کرده کسایی که قد بلندی دارن در مقایسه با هم‌نوعان کوتاه‌قدتر خود باهوش‌تر هستن.
  • خوشحال و بامزه بودن هم نشونه هوشه. در تحقیقی که سال ۲۰۱۱ انجام شد از تعدادی دانشجو خواشته شد واسه چندین عکس کپشن بنویسن و روانشناسان ثابت کردن دانشجویانی که ضریب هوشی بالاتری داشتن، متن‌های بامزه‌تری نوشته بودن.