(چشمه گردی اخر هفته ای در چشمه علی تاریخی در شهر ری در جنوب تهران)

واسه تهران گردی آخر هفته ای، جاهای زیادی به جز دربند و درکه و بام تهران و جاده چالوس و توچال و فرحزاد هست.
کمی همت و اراده نیازه تا ۵ شنبه و جمعه خاطره انگیز رو واسه خود و خونواده به ارمغان بیاریم.

آبشارا رو یادمون نره

در دور و بر تهران، در تابستون داغ ۹۵، چه جایی بهتر از لذت بردن از طبیعت اونم در کنار آبشارهای قشنگتر که تازگی و خنکی اونو با هیج چیز دیگه نمیشه مقایسه کرد.
آبشارهای دور و بر تهران بسیاراست و اگه تا کنون فرصت نکردید از این آبشارا دیدن کنین . پیشنهاد ما به حساب آبشار گردی در آخر هفته مخصوصا در تابستون داغه. آبشار کمرد، آبشار سنگان، آبشار پیچ ادران و آبشار دوقلو، ۴ آبشاری هستش که واسه تهران گردی پیشنهاد می کنیم.
قشنگتر ترین آبشار تهران رو آبشار دوقلو می دونن که در ارتفاع ۲۷۰۰ متری ارتفاعات دربند و در زیر پناهگاه شیرپلا قرار داشته و ۲۰ متر ارتفاع داره.

(تصویر آبشار دو قلو در شیر پلا یکی از جذابیتای طبیعی دیدنی واسه تهرانیا هستش)

آبشار دوقلو، آبشاریه در شمال تهران و در راه کوهنوردی دربند به توچال. دلیل نام‌گذاری اون، دوشاخه ‌شدن آب هنگام ریزش از ارتفاعه. این آبشار مثل بقیه آبشارهای فصلی استان تهران مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر ۱۵ جادّه کرج – چالوس، آبشار سنگان در راه امام‌زاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات از ذوب برف‌ها در بهار و تابستون ایجاد میشه. به خاطر همین، دیدن این آبشار قشنگتر در این فصل قشنگتر، خالی از لطف نیس.

آبشار «شکراب» یکی از آبشارهای استان تهرانه که در روستای شکرآب محلی در نزدیکی روستای وانا قرار داره.
روستای شکرآب در ۱۳ کیلومتری فشمه و در میان باغ‌ های سرسبز منطقه طبیعت زیبایی داره.
۴ کیلومتر مونده به فشم، یه دور راهیه که راه سمت چپ به اوشان، باغ گل، ایگل، آهار و شکرآب منتهی می‌شه.

(تصویری قشنگتر از آبشار شکرآب در روستای شکرآب در استان تهران)

از محل روستای آهار تا آبشار، بیشترین حد دو ساعت پیاده‌روی داره.
باید کفش سبک و راحت پوشید و لازم نیس حتما کفش کوه به پا داشته باشین. رودخانه آهار به طول ۱۵ کیلومتر از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه گرفته و در راه خود از دره‌های کوه «تاربیشه» گذشته و پس از مشروب کردن روستاهای راه به جاجرود می‌ریزد. روستای شکرآب، یکی از شکارگاهای معروف شاهان قاجار در فصل تابستون معرفی شده.

(راه آبشار شکرآب در فصل تابستون که پر از منظره های قشنگتر و طبیعتی جذابه و واسه گردشگری آخر هفته ای تهرانیای عزیز پیشنهاد می شه)

راه آهار به آبشار شکرآب یکی از جذاب‌ترین مسیرهای تهرانه و می‌تونه گردشگران بسیاری رو پذیرا باشه. وجود رودخانه زلال، کوه‌های مرتفع، درختان سبز و راه تقریبا صاف اون، این نقطه رو به منطقه‌ای پر بازدید بدل کرده که فرصت خوبی واسه آخر هفته تهرانیا هستش.

(تصویر برگ ریزان در راه روستای آهار به شکرآب که در فصل هزار رنگ پاییز، یکی از جذابیتای پاییز گردی تهرانیای طبیعت گرد هستش)

اگه اخر هفته های پاییزی خود رو می خواین خیلی رویایی، نوستالژیک و عاشقونه کنین، پاییز گردی رو با گردش در میان روستای آهار به شکرآب در دور و بر تهران از دست ندین.

(منظره ای قشنگتر در کنار آبشار شکرآب در فصل پاییز که یکی از جذابیتای پاییز گردی تهرانیا می تونه باشه)

از آهار و شکرآب که دور شیم، نوبت آبشار سنگان میشه. آبشاری زیبایی که هم در تابستون و هم در زمستون دیدن اون خالی از لطف نیس.

(نمایی قشنگتر از آبشار سنگان که مکانی باحال واسه صخره نوردی در کنار یه آبشار در تابستون میشه)

یکی از جذابیتای طبیعت گردی دور و بر تهران رو باید آبشار سنگان بدونیم. جایی که واسه نوستالژی بازای طبیعت گرد، مکانی رویایی بوده و فرصت صخره نوردی در کنار آبشاری پر ارتفاع رو هم جفت و جور می کنه.

(نمایی قشنگتر از آبشار سنگان در تابستون و زمستون- طبیعت هر فصل، شکوه خود رو به طبیعت گردا جلوه گر می کنه)

یکی از جاهای خیلی قشنگتر در دور و بر تهران که خیلی هم دور نیس، آبشار سنگانه که هم در فصل تابستون و هم زمستون، زیبایی خاص خود رو داره.
آبشار سنگان، آبشاریه در نزدیکی روستای سنگان، در فاصلهٔ حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قلهٔ پهنه‌حصار. واسه رفتن به این آبشار در آخر هفته، کار سختی در پیش نداریم. کافیه به جاده سولقان رفته و حدود نیم کیلومتر بعد از سولقان، از راه تابلویی که خروجی سنگان روی اون نقش بسته س، از سنگان بالا و پایین گذر کرده و به باغدره می رسیم. حالا باید از ماشین پیاده شده و جنب امام زاده قاسم، راه پیاده روی رو شروع کنیم.
کمی که جلو تر بریم، یکی از جلوه های طبیعی زیبای تهران رو میبینیم که معمولا مشتری زیادی داره.
به کار گیری کفش و کلاه مناسب و لوازم ایمنی  و لازم رو هم واسه آبشار گردی آخر هفته ای یادتون نره.

(تصویری رویایی از آبشار زیبای سنگان در فصل زمستون )

آبشار سنگان، در روستای سنگان قرار داره.

روستای سنگان، دهاتی کوهستانی و بسیار قشنگتر در راه جاده کن، شمال غربی تهران و کمی بالاتر از سولقان بوده و دارای امامزاده و آبشاری قشنگتر هستش.

دره سنگان یکی از دره‌های پر آب منطقه هستش.

راه دسترسی به داهات و آبشار سنگان از راه جاده کن در شمال غرب تهران می‌باشه. رفتن به این آبشار در تموم فصول سال زیبایی‌های خاص خود رو داره.

(نمایی قشنگتر در دل یکی از جذابیتای طبیعی فوق العاده دور و بر تهران- آبشار پیچ آدران)

از دیگر آبشارای دور و بر تهران میشه به آبشار پیچ آدران اشاره کرد.
این آبشار هم از تهران خیلی دور نیس و با رانندگی ۴۵ دقیقه ای میشه به اون رسید. آبشار پیچه آدران در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان کرج استان البرز در راه منتهی به چالوس و به فاصله کمی بعد از آبشار هفت چشمه قرار داره.
این آبشار صخره‌ای از درون دره‌ای کوچیک بیرون اومده و به رودخانه کرج می‌ریزد.

(نمایی از چشمه علی در شهر ری که یکی از جذابیتای طبیت گردی آخر هفته ای واسه تهرانیا هستش)

البته اگه تهران رو فقط قیطریه و توچال و نیاوران و مینی سیتی و . . . ندونیم، جا واسه رفتن زیاداست. مثل آبشار شکرآب، آبشار لار که در محلی در نزدیکی روستان وان قرار داره.
اگه علاقمند به چشمه گردی در دور و بر تهران هستین، بقیه گفتار رو بخونین .. .

چشمه گردی آخر هفته ای تهرانیا

در طول هفته، بعضی وقتا واسه رفتن به میدون رسالت از میدون صادقیه، بیشتر از ۱ ساعت در ترافیک بزگراهای تهران گرفتار میشیم، این ۱ ساعت در آخر هفته، واسه رسیدن به چشمه زیبای تهران بسه. چشمه چون: آبعلی هراز، ‌قلعه دختر، عالی، تلخ آب، آب گرم لاریجان، چشمه شور، چشمه آب اسک از جمله چشمه هستن که واسه بازدید از ان در تابستون ۹۵ برنامه ریزی کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   با مدهای عجیب و ترسناکی آشنا شوید که زمانی در جهان مرسوم بودند

(چشمه آب علی هراز و فایده های درمانی فراوون، بخشی از ظرفیتای گردشگری آخر هفته تهرانیا)

چشمه آبعلی، شاید معروف ترین چشمه واسه تهرانیا باشه.در شمال دهکده آبعلی در ۶۰کیلو متری شمال شرق تهران و در کنار بستر رودخانه مبارک آباد از زمین می جوشه.

با حدود ۱ ساعت رانندگی میشه به شمال شرق تهران رسید و یکی از خنک ترین مناطق دور و بر تهران رو تجربه کرد.

در گذشته مظهر چشمه چندین بار تغییر مکان داده. الان آب چشمه با لوله به کارخانه منتقل می‌شه و پس از بسته بندی به مصرف خوراکی می‌رسد. فایده های درمانی این آب در دستگاه گوارش، کبد، لوزالمعده و روده و واسه تنظیم کلسترول و اسیداوریکه.

چشمه علی از دیگر نقاط دیدنی واسه اخر هفته ها هستش.
چشمه علی بر خلاف چشمه و آبشارایی که تا کنون معرفی کردیم، در شمال پایتخت نیس و باید به سمت جنوب شهر برید. جایی نزدیک شهر ری. چشمه علی رو یکی از نقاط باستانی و تفریحی شهر ری می دونن. اگه به این چشمه سر بزنین، فرصت دارین تا به ابن بابویه، محل دفن جهان پهلوان تختی هم مراجعه کنین. برج طغرل، دژ رشکان هم از جمله دیگه فرصتای گردشگری شهر ری واسه گردشگران داخلی و بین المللی میشه.

قدمت چشمه علی رو بیشتر از ۸ هزار سال برآورد می کنن. وقتی که اولین اجتماع در کنار چشمه‌ای دائمی واقع بربالای تپه‌ای گرد اومدن. اولین نشونه‌های تمدن در چشمه علی، که شامل تپه باستانی‌، برج و باروهای قدیمی ری و چشمه زیرزمینیه، مربوط به تولید سفالینه ‌های سرخ رنگ با نقش‌های مشکی یا قهوه‌ای سیر و تصاویری که بر اون نقش شده‌ هستش.
بعضی از سفالای تاریخی ایران رو می تونین در موزه آبگینه تهران ببینین.

چشمه علی به عنوان یه منطقه طبیعی شناخته شده‌. برج و باروهای اون موقع استواری به ۴ تا ۵ متر می‌رسید و سوراخ‌های دیده‌بانی و آتیش‌دان داشته که هنوزم آثار اون باقی مونده‌. وجود نقش برجسته‌ای از فتح علیشاه، در حال تاج‌گذاری‌، بر صخره مسلط بر آب‌های چشمه‌علی از ویژگی‌های منطقه س .

اما ایرانیان باستان این چشمه رو سورنا می‌نامیدند؛ چون در کنار معبد آناهیتا قرار داشته‌. تا قبل از سال ۱۳۱۹ که اولین استخر تهران شروع به کار کرد مردم از چشمه علی واسه آب‌تنی استفاده می‌کردن. بعدا چشمه علی مکانی واسه قالیشویی ساکنان دور و بر چشمه گردید. اگه شهر ری رو ندیده اید، یه آخر هفته در تابستون رو واسه گردش در این شهر جذاب و باحال اختصاص بدین. حتما پشیمون نمی شین.

از دیگر چشمه تهران، چشمه شوره.

چشمه شور در انتهای جاده‌ای منشعب از جاده تهران – قم در ناحیه علی آباد و نزدیک دریاچه حوض سلطان قرار داره.
زمان مناسب واسه به کار گیری این چشمه آبان، آذر و هم اواخر زمستون تا اردیبهشت ماه س. به دلیل گرمی هوا در تموم ماه‌های سال واسه سفر و تفریح مناسبه.

چشمه عالی  در کنار جاده آبعلی در ۵۱ کیلومتری تهران قرار داره.
آب چشمه سبک، سرد و قابل نوشیدنه. چشمه عالی دماوند در ارتفاع ۲۱۷۰ متری از سطح دریا و در شمال درهٔ دماوند قرار داره و اون طور که کارشناسان می‌می گن یکی از بهترین آب‌های معدنی دنیا می‌باشه. این چشمهٔ جوشان که سالیان سال بالاترین نعمت زندگی رو از وجود خود ارزانی می‌داره، مقدار خیلی از آب اون مورد مصرف کشاورزان و باغداران محلی قرار می‌گیرد.

(چشمه عالی که واسه بهسازی سایت گردشگری دور و بر اون،اقدامات زیادی انجام شده)

علاوه بر چشمه که در بالا معرفی کردیم، چشمه تیز آب که در ۵۲ کیلومتری تهران  و در کنار جاده آبعلی قرار داره هم واسه چشمه گردی اخر هفته مطلوبه. چشمه گله گیله در روستای شهرستانگ در راه جاده کرج به چاالوس هم، طبیعت زیبای خاص خود رو داره و فقط با ۱ ساعت رانندگی از تهران میشه به اون جا رسید.

چشمه قلعه دختر در جاده تهران به آمل هم از دیگر چشمه جالبی هستش که در تابستون میشه از طبیعت اون بهره برد. گردنه امام زاده هاشم و پلور جاییست که چشمه قلعه دختر در اون قرار داشته و آب اون مصارف معدنی و خواص بسیار داره.
مخصوصا واسه کسایی که مشکل کبد و دستگاه گوارش دارن. وجه تسمیه چشمه به خاطر وجود قلعه ای در کنار اون هستش.

پیشنهاد آخر هفته ای

۱-تهران گردی اخر هفته ای در فصل تابستون، فرصتای زیادی رو در اختیار گردشگران طبیعت قرار میده. از ۶ آخر هفته ای که در تابستون پیش رو داریم، واسه طبیعت گردی دور و بر تهران استفاده کنیم.

۲-بعضی از چشمه و آبشارهای زیبای دور و بر تهران، همونجوریکه در متن بالا گفتیم، فایده های درمانی داره.
به کار گیری انا با در نظر گرفتن ریزه کاریا و اصول بهداشتی، می تونه رفرش خوبی رو واسه دستگاه گوارش در تابستون ۹۵ به همراه آورد.

۳-آبشار گردی و چشمه گردی، فقط مخصوص فصل بهار و تابستون نیس و طبیعت گردا، از جذابیتای طبیعی این جاها رو در فصل زمستون به خصوص پاییز هم خوب استفاده می کنن.

۴-طبیعت گردی در تابستون این فرصت رو به شما میده که مناطق بکر و جذاب رو واسه پاییز گردیای رویایی در نظر داشته باشین که جاده آهار به شکر آب و کن به سولقان، از اون جمله میشه. پس دیدن زیباییای طبیعی دور و بر تهران در فصل پاییز  رو میشه از فصل تابستون هم برنامه ریزی کرد.

۵-به واسطه زندگی شهری و صنعتی و آلوده گی زیست محیطی تو تهران، فرار از شلوغی و آلودگی شهر و پناه اوردن به طبیعت، راه حلی موقتی اما موثر واسه زنده کردن سیستم تنفسی و گردش در طبیعت و آشتی با اون به خصوص واسه شهروندان تهرانی تلقی می شه.
پس تلاش کنین بعضی وقتا، به دور و بر تهران برید و به ریه خود فرصت بدین تا O2 خالص رو تنفس کنه.

اونم در کنار آبشارهای بلند و چشمه جذاب پر خاصیت.