بدون هیچ بحثی باید گفت «هانوی»، پایتخت کشور بسیار زیبای ویتنام مکه‌ی شکم‌گرده های دنیاس.

البته خوراک‌های خیابانی این شهر به کاسه‌های سوپ نودل pho یا ماهی‌سرخ شده‌ با زردچوبه منتهی نمی‌شه. در سال‌های گذشته، رستوران‌های بین‌المللی متنوعی براساس سبک زندگی شهری جوانان این منطقه از جهان گشایش یافته‌ان تا راه حلی خوشمزه واسه آروم کردن سرعت بسیار زیاد زندگی مدرن امروزی مردم باشه.

بیشتر رستوران‌ها و کافه‌هایی که تازگیا در هانوی گشایش شده‌ان، غذاهای سنتی رو با دکوری نوین به مشتری‌های خود ارائه میدن.
اینطوری، سنت و مدرنیته رو با حفظ طعم اصیل غذاها با هم ترکیب می‌کنن. همین امر دلیل شده تا این شهر قشنگتر به یکی از مقاصد گردشگری مهم واسه شکم‌‎گرده های بین‌المللی تبدیل شه و هرساله توریست‌های زیادی رو به سمت کشور ویتنام بکشونه.

از کوکتل فو گرفته تا xoi ga (برنج چسبناک با مرغ) همه جزو جذاب‌ترین غذاهای خیابانی شهر هانوی واقع در کشور ویتنام هستن.

واسه آشنایی با تعدادی از این خوراکی‌ها از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب بازم همراهمون باشین.

انجمن دیوونه‌ها (MAD Society)

رستوران MAD Society

این رستوران در منطقه «تای هو» واقع شده و با دکوراسیون غربی و مدرن غذاهای سنتی به جلب توجه مشتری‌های جهانی می‌پردازه. مدیر این رستوران در این رابطه گفته: «غذاهای ویتنامی بسیار خوشمزه هستن اما همه اونا ظاهری مثل هم دارن. بخاطر این من با خود فکر کردم که کمی تنوع در اونا بسازم و بعضی از مزه‌های آسیایی دیگه رو هم به اونا بیفزایم. نتیجه اون چیز خوبی از آب درآمد.»

فو در رستوران MAD Society در هانوی

به نظر مدیر رستوران مد سوسایتی، غذاهای سبک متنوعی به سبک تاپاس* وجود دارن که می‌توان با ترکیب اونا خوراکی‌های جدید و جذاب بوجود آورد.

تاپاس استایل (پیش‌غذای اسپانیایی) به شکلای جور واجور خوراک‌های کوچیک حاضری گفته می‌شه که می‌تونن به عنوان مزه در کنار نوشیدنی صرف شن یا این‌که کل اون‌ها به عنوان یه ناهار یا شام کامل خورده شه.
تاپاها ممکنه سرد باشن (مثل مخلوط زیتون و پنیر) یا به صورت گرم سرو شن (مثل چوپیتوس که ماهی مرکب سرخ‌کرده).

ایده تاپا وقتی به ذهن مدیر این رستوران رسید که فهمید بیشتر جوانان ویتنامی دوست دارن غذاهای خود رو به همراه نوشیدنی‌های خود صرف کنن. همین دلیل شد تا طعم آسیایی رو به گونه‌ای ارائه دهد که این افراد بتونن با لقمه‌های کوچیک، غذاهای دلخواه خود رو با نوشیدنی موردنظرشان بخورن.

از جمله مثلا می‌توان به دیپ ادامامه با چیپس میگو اشاره کرد که در کشور و فرهنگ ویتنام و حتی جنوب‌شرقی آسیا بسیار محبوبه.این دیپ مثل حُمُصیه که از لوبیای ژاپنی جفت و جور شده باشه.

کراکر برنج

دیگه غذاهای سنتی هم در این رستوران با تزئینات بسیار شیک و امروز ارائه می‌شن. مثلا لقمه‌های گوشت، مرغ یا ماهی که در نون‌های تورتیلا مانند پیچیده شده‌ان و با سس یا آبگوشت مخصوص در پیاله‌ای شیک ارائه می‌شن یکی از غذاهای محبوب این رستورانه.

phoritto

در رستوران MAD Society هم اینکه تاکوهای چا کا-استایل هم عرضه می‌شن: تورتیلاهای برشته به همراه نودل برنج با ماهی سرخ‌شده در زردچوبه و ادویه معطر به همراه سبزیجات تازه.

MAD Society در خیابون تای هو در شهر هانوی، پایتخت ویتنام واقع شده.

رستوران The T-Art

غذای سنتی چا کا با تزئینات مدرن در رستوران تی آرت

شاید رستوران تی‌آرت با کیفیت‌ترین غذاهای ویتنامی رو ارائه نده، اما دیزاین بسیار زیبلای رستوران و تزئینات فوق‌العاده زیبای غذاهایش دلیل شده تا نه فقط در این کشور آسیایی، بلکه سراسر جهان معروفیت پیدا کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۵ فیلم حماسی برتر و دیدنی تاریخ سینما که باید حتماً ببینید [قسمت دوم]
طراحی مدرن و معاصر The T-Art

تی‌آرت مخفف عبارت «مزه‌ی هنر» است. منوی غذاهای این رستوران شامل شکلای جور واجور غذاهای سنتی ویتنامیه که همه به سبکی مدرن و متفاوت عرضه می‌شن.

مدیر این رستوران بیان داشته که دوست داشتم غذاهای محلی کشورم رو به سبکی جدید و شیک عرضه کنم تا جوانان بیشتر به سمت این خوراکی‌ها جذب شن.

 

Xoi ga در رستوران The T-Art

 

به‌طور مثال،  xoi ga که یه غذای سنتی ویتنامیه که بیشتر در سینی سرامیکی سرو می‌شه. این غذا از مرغ چرخ‌کرده، پیاز برشته، ادویه و برنج تشکیل شده.

اما در رستوران تی آرت، xoi ga به صورت سه کوفته برنجی با رنگ بسیار زیبای بنفش سرو و با رشته‌های باریک و مینیمالیستی سبزیجات تزئین می‌شه. این توپی‌های برنجی شامل مرغ مزه‌دار شده، قارچ و لوبیای مانگ هستن.

رستوران Don’s Bistro

 

نمای داخلی رستوران Don’s Bistro

 

این رستوران با اینکه در سال ۲۰۰۹ میلادی گشایش یافت و اولین رستوران غربی در منطقه Tay Ho بشمار می‌رفت، اما با ارائه غذاهای سنتی در کنار شکلای جور واجور بین‌المللی تونست مشتریان زیادی پیدا کنه و به معروفیت جهانی برسه.

غذاهای رستوران Don’s Bistro

کرم بروله پشن‌فروت

تزئین زیبای غذا در رستوران Don’s Bistro
رستوران Green Tangerine (نارنگی سبز)

 

رستوران Green Tangerine (نارنگی سبز)

 

در مرکز بخش قدیمی و بسیار شلوغ شهر هانوی، یه کافه‌رستوران جذاب هست که با ارائه غذاهای سنتی ویتنامی دل هر گردشگری رو میبره.

نارنگی سبز در واقع یه ویلای باستانی واسه یه ژنرال فرانسوی بوده که تاریخ ساخت اون به سال ۱۹۲۸ میلادی بر می‌شه.

فوت وفن و ظاهر غذاها به طور کامل فرانسوی هستن اما طعم و مواد تشکیل دهنده اونا به طور کامل ویتنامیه. البته خوراکی‌هایی که ترکیبی از غذاهای فرانسوی و ویتنامی باشن هم وجود دارن که طعمی جدید و باحال ارائه میدن.

مثلا غذایی Ca qua که گوشت مارماهیه در پخت غذای سنتی هانوی یعنی cha ca (ماهی سرخ شده در زردچوبه) استفاده می‌شه. در تزئین اونم از پیازچه و شید تازه با نودل‌های برنج استفاده می‌شه.

رستوران رستوران Green Tangerine در هانوی واقع در کشور ویتنام

رستوران Spices Garden

این رستوران بیشتر از ۲۰ ساله که غذاهای خیابانی هانوی رو به مشتریان خود عرضه می‌کنه.

Fancy bun thang در رستوران باغ ادویه‌ها

در گذشته سرآشپز اون فرانسوی بود اما حالا به وسیله یه آشپز ویتنامی موسوم به Nguyen Thanh Van سرپرستی می‌شه که اولین زن ویتنامیه که در سال ۲۰۰۷ افتخار عضویت در انجمن غذای فرانسه رو بدست آورد.

در این رستوران غذاهای همه مناطق کشور ویتنام رو می‌تونید سفارش بدین: سوپ آبالون از جنوب، لابستر Nha Trang از بخش مرکزی کشور و پیش‌غذهای هانویی.

رستوران Spices Garden

رستوران Spices Garden

همه غذاهای سنتی به سبک مدرن دکور و ارائه می‌شن.