بیشتر از ۷ میلیون نفر از هموطنان، دارای کد بورس هستن و درصد بالایی از این کدا فعال هستن و سهمی در گردش  مالی صدها میلیارد تومانی بازار سرمایه کشور دارن. با وجود فراز و نشیبای تاریخی در بازار بورس ایران تو یه دهه گذشته که شاخص کل رو از مرز ۸۰ هزار واحد به ۶۰ هزار واحد و حالا به بالای ۹۳ هزار واحد رساند، انگار در  قیاس با بازارهای موازی مثل مسکن و ارز  و طلا، بازار سرمایه به دلیل تنوع شرکتا از صنایع جور واجور و شفافیت نسبی و قانون مداری قابل پیش بینی براساس علم تکنیکال و فاندمنتال، گزینه بهتری واسه سرمایه گذاری دراز مدت روی سبد سهام تشکیل شده از سهام شرکتایی با صنایع علم بنیان و شکوفاه.

در بازار سرمایه ایران که یکی از بازارهای موفق بورس در آسیا هستش، بیشتر از ۷۰۰ شرکت در ده ها زمینه صنعتی مشغول به فعالیت هستن که بخشایی چون پتروشیمی، سیمان، قند، خودروسازی، پالایشگاهی، معدنی، درمانی، غذایی و امثالهم رو شامل میشه. یکی دیگه از میدونایی که تعدادی از شرکتای پذیرفته  شده در بازار سرمایه ایران دارن کار می کنن، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطاته که به نظر می رسه یکی از صنایع پیشرو و موفق بازار بورس کشورمون در سالهای آینده به دلیل علم بنیان بودن این مجموعه و پیشرفت ICT در سطوح جور واجور در ایران و جهان باشه. استقبال از شرکتای آی تی محور در بازار بورس خوب آزمایش می شه و واسه آشنایی خوانندگان محترم با این شرکتها، تعدادی از اونا رو در گفتار امروز سرویس دانستنی بررسی میکنیم.

با ما همراه باشین.

شرکت آسون پرداخت : ارزش روز ۳۴۰۰ میلیارد تومن

شرکت آسون پرداخت (آپ) در بازار دوم بورس ایرانه. با ارزش ترین شرکت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در بازار بورسه که در  فهرست شرکتای برتر بازار سرمایه هم هستش. ۲ میلیارد سهام داره و ارزش روز هر سهم اون تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۷ حدود ۱۷۰۰ تومن بوده.
۹ درصد کل سهام هم شناوره. ارزش کل شرکت آسون پرداخت، ۳۴۰۰ میلیارد تومنه. یعنی این شرکت آی تی محور، ارزش بازاری به مراتب بیشتری از ده ها شرکت بازار بورس مثل شرکت خودروسازی زامیاد، صنایع دریایی ایران و امثالهم داره. ۱۸ درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت گسترش فناوریهای نوین و ۲۰ درصد در اختیار صندوق رفاه و تامین آتیه و صندوق سرمایه گذاری بانک کشاورزیه که ترکیب سهامدار کلی رو تشکیل میده.

شرکت ایران ارقام:  ارزش روز ۱۳۵ میلیارد تومن

شرکت ایران ارقام با نماد مرقام، در بازار اول بورس فعاله و ۵۰۰ میلیون سهام داره که تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ قیمت هر سهم اون ۲۷۰ تومنه. ۲۷ درصد سهام اون شناوره. ۳۰ درصد سهام مرقام در اختیار شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه و ۱۸ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان و ۱۸ درصد هم در اختیار کمیته امداد امام خمینیه. یه شخص حقیقی هم ۱.۲ درصد کل سهام شرکت رو در اختیار داره.
تولید دستگاه های ATM  از جمله فعالیتای ایران ارقام هستش.
قیمت مرقام در ۱۲ خرداد ماه ۹۷  از مرز ۳۲۰ تومن بالاتر رفت.

شرکت به پرداخت: ارزش روز ۱۳۵۰ میلیارد تومن

شرکت به پرداخت ملت با نماد پرداخت در بازار دوم بورس ایران حضور داره و ۹۵۰ میلیون سهم داره.
قیمت هر سهم اون تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ حدود ۱۵۰۰ تومن بوده.
۶ درصد کل سهام اونم شناوره. ارائه پشتیبانی کلیه خدمات سرویس دهندگان پرداخت (psp) مثل موارد سخت افزاری و نرم افزاری و شبکه و تعمیر و نگهداری پشتیبانی و بقیه اموری که با موضوع فوق ربط داره در فهرست برنامه های شرکت به پرداخت قرار داره. ۹۰ درصد سهام در اختیار شرکت گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا و ما بقی در اختیار شرکت مهدسی سیستم ناامیدی ارغوانی و شرکت پیشرفت و مدیریت سرمایه صبا هستش.

شرکت خوارزمی: ارزش روز  حدود ۴۰  میلیارد تومن

شرکت پیشرفت فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد خوارزمی، در بازار دوم بورس ایران فعاله و تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ قیمت هر سهم اون ۲۳۵ تومنه. ۱۷۰ میلیون سهم داره که درصدی از اون شناوره. ۵۱ درصد سهام شرکت در اختیار شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و ۶ درصد در اختیار بانک دی و ۶ درصد هم در اختیار شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند و شرکت سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقیه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آیا می دانستید عنکبوت ها سالانه میلیون ها تن بیشتر از انسان ها گوشت می خورند؟!

شرکت خدمات انفورماتیک: ارزش روز حدود ۹ هزار  میلیارد تومن

شرکت خدمات انفورماتیک ایران با نماد رانفور در بازار اول بورس ایران فعالیت داره و ۲.۸ میلیارد تعداد سهام اون بوده که قیمت هر سهم اون تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ حدود ۲۹۰۰ تومن برآورد می شه.
۵ درصد کل سهام هم شناوره. ۹۴  درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت ملی انفورماتیک ایران  است.

شرکت داده  پردازی ایران: ارزش روز حدود ۱۵۰ میلیارد تومن

شرکت داده پردازی ایران با نماد مداران در بازار دوم بورس ایران فعاله و ۶۵۰ میلیون سهم داره که تا ۳۰ اردیبهشت۹۷ قیمت هر سهم اون ۲۸۰ تومن برآورد می شه.
۲۲ درصد کل سهام هم شناوره. ۵۰ درصد سهام شرکت داده پردازی ایران در اختیار بانک رفاه کارگران، ۲۵ درصد در اختیار مجتمع اقتصاد کمیته امداد امام خمینی و ۳ درصد در اختیار شرکت پیشرفت تجارت و سرمایه پایدار امداده.

شرکت کارت اعتباری  کیش: ارزش روز ۶۰۰ میلیارد تومن

شرکت کارت اعتباری کیش با نماد رکیش در بازار دوم بورس ایران فعاله و ۲ میلیارد سهام داره و قیمت هر سهم اون تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ حدود ۳۰۰ تومنه. ۱۴ درصد کل سهام هم شناوره. ۳۵ درصد کل سهام رکیش در اختیار شرکت سرمایه گذاری ایرانیان ، ۱۶ درصد در اختیار بانک تجارت، ۱۵ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری خوارزمی، ۱۰ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری پیشرفت گوهران امید و ۴ درصد هم در اختیار یه شخص حقیقیه.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان: ارزش  روز حدود ۱ هزار میلیارد تومن

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نماد رتاپ در بازار اول بورس ایرانه و ۳.۶ میلیارد سهام داره که تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ قیمت هر سهم اون ۲۴۰ تومنه. ۱۶ درصد کل سهام هم شناوره. ۵۳ درصد سهام در اختیار شرکت گروه داده پردازی بانک پارسیان، ۱۳ درصد در اختیار بانک تجارت، ۹ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری اتیه پارسیس پارس، ۱.۷ درصد در اختیار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و ۵ درصد در اختیار شرکتای سرمایه گذاری خوارزمی، پیشرفت نوردانا، امید لوتوس و نور کوثر ایرانیاس.

شرکت همکاران سیستم: ارزش روز حدود ۵۰۰ میلیارد تومن

شرکت همکاران سیستم با نماد سیستم در بازار دوم بورس ایران فعاله و ۹۵۰ میلیون قطعه سهم داره که ۱۷ درصد اون شناوره.  تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ قیمت هر سهم، ۵۰۰ تومن بوده. ۷۸ درصد سهام در اختیار شرکت مدیریت سرمایه گذاری آینده نگر دانا، ۲ درصد در اختیار شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ۲ درصد هم در اختیار شرکت جی ای آف اس پی سیه.

شرکت افرا نت: ارزش روز حدود ۱۰۰ میلیارد تومن

شرکت افرا نت با نماد افرا در بازار اول فرا بورس ایران فعاله و ۵۰۰ میلیون قطعه سهم داره که تا ۳۰ اردیبهشت ۹۷ قیمت هر سهم اون حدود ۲۱۵ تومن بوده.
۲۶ درصد سهام اون در اختیار شخص حقیقی، ۲۰ درصد در اختیار شرکت پیشتازان تجارت ویستا، ۲۰ درصد در اختیار شرکت پیشرفت سرمایه گذاری دریا ساحل ایرانیان و ۲۰ درصد هم در اختیار شرکت پیشرفت تجاری مجازی ساریناه.

راهنمای فعالیت در بازار بورس ایران
  • راهنمای کامل فعالیت در بازار  بورس ایران
  • فهرست ۱۰۷ کارگزاری  بورس در سراسر کشور
  • آشنایی با مباحث و منابع آزمون دریافت ۷ گواهینامه حرفه ای فعالیت در بازار بورس ایران
  • با سهام زیر ۱۰۰ تومن در بازار بورس ایران آشنا شیم

بازار بورس ایران در روزای آخر بهار ۹۷ فرصتای فوق العاده ای واسه خرید سهامی که با افت شدید قیمت مواجه شدن همراه شده و فرصتی  عالی واسه خرید سهام با دید دراز مدت میشه. حرفه ایای بورس، کنتور، خصدرا و شبندر با سودهای چند هزار درصدی رو از یاد نمیبرن. این سودها رو در شرکتای آی تی ایران در ایران ۱۴۰۰ میشه در اختیار داشت.