آوریل 22, 2021

کاربرد و کاربران سوئیفت:پایان نامه بانکداری الکترونیک

1 min read
کاربرد و کاربران سوئیفت علاوه بر مواردی که به صورت گذرا در بخشهای قبل مطرح...

کاربرد و کاربران سوئیفت

علاوه بر مواردی که به صورت گذرا در بخشهای قبل مطرح شد. در این بخش ابتدا توضیحاتی پیرامون انواع خدمات بانکی که توسط سوئیفت در سراسر دنیا ارائه می‌شود داده شده سپس فهرستی از کاربران متفاوتی که بیشترین سهم را در استفاده از این شبکه دارا هستند  ارائه می‌گردد خدماتی که توسط شبکه سوئیفت ارائه می‌شوند عبارتند از:

1- حواله بانکی

2- حواله های بدهکار و بستانکار

3- صورت حسابهای بانکی

4- معاملات و تبدیلات ارز

5- بروات

6- اعتبارات اسنادی

7- معاملات سهام بین بانکها

8- گزارش مانده و تراز حسابها

9- تسویه حساب مبالغ کوچک و بزرگ

موضوع مهم دیگری که در بخش سوئیفت لازم است به آن اشاره شود، کاربران آن می باشد به همین منظور در ادامه توضیحات مختصری پیرامون کاربران سوئیفت ارائه می‌گردد. کاربران سوئیفت به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

1- عضو (سهامدار)[1]

اعضاء شامل بانکها، دلالان واجد شرایط واسطه های معاملات بازرگانی و سهام مؤسسات سرمایه گذاری می باشند.

2- عضو جزء[2]

یک سازمان که واجد شرایط لازم جهت عضویت در سوئیفت می باشد و بیش از 50٪ سهام آن به طور مستقیم و یا 100٪ سهام آن به طور غیر مستقیم در اختیار یک عضو سوئیفت باشد، یک عضو جزء باید کاملاً تحت کنترل مدیریتی اعضاء باشند.

3- شرکا [3]

انواع شرکا شامل:

1- دلالان و واسطه هایی که در زمینه سهام و اوراق و مسائل مالی مربوطه فعالیت دارند.

2- مبادله گرهای ارزی برای سهام، اوراق قرضه و ابزارهای مالی و مرتبط

3- مؤسسات سپرده گذرای و تسویه (نقل و انتقال بانکی) مرکزی

4- دلالان (صرافان) پول

5- شرکتهای خدماتی امانات

6- تسهیل کنندگان فرعی امانات و سرویسهای ذینفع

7- سازمان نمایندگی-  انتقال و ثبت کننده

8- شرکت کنندگان چکهای مسافرتی

9- صادر کنندگان چکهای مسافرتی

10- مؤسسات تجاری

11- ارائه کنندگان خدمات تصدیق معاملات تجاری الکترونیکی ایمن

12- دفاتر نمایندگی

13- مؤسسات مالی غیر سهامی

14- نمایندگی های ارائه دهنده سیستم های مخفی امن

15- زیر ساختهای بازار سهام

16- اعضای اداره کنندگان گروههای استفاده کننده

17- مؤسسات مدیریت سرمایه گذاری (دلیجانی، 1387)

2-14-4 ساز و کار عمل سوئیفت

سوئیفت یک شبکه مطمئن برای مؤسساتی است که عضو آن هستید بر طبق شرایط و قوانین سوئیفت، اعضای آن حتماً باید بانک یا مؤسسه مالی باشد و از مؤسسه سوئیفت امتیاز خریداری کرده باشند. هرکدام از متقاضیان (منظور از متقاضیان مؤسسه های مالی، بانکها و دلالان مالی نظیر آن می باشند) فرمی را مبنی بر تقاضای عضویت پر می‌کنند. پس از تأیید عضویت سوئیفت بخشی از تجهیزات ویژه از طریق مؤسسه سوئیفت تأمین و تجهیزات جانبی توسط متقاضی تأمین می‌شود. معمولاً هر کشوری که پیامهای آن به حدی رسیده باشد که به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد پایگاه دسترسی به سوئیفت یا [4]SAP ایجاد می‌کند که هزینه این بخش را خود سوئیفت می‌پردازد به طور مثال در ایران یک SAP وجود دارد که در محل بانک مرکزی استقرار دارد، این مرکز توسط سوئیفت از بانک مرکزی اجاره شده است.

یکی از مسائل بسیار مهم در سوئیفت، خطوط ارتباطی مورد استفاده می‌باشد. معمولاً خطوطی که برای اتصال به شبکه سوئیفت استفاده می‌شود به سه نوع تقسیم می‌شوند.

1- خطوط اصلی برای اتصال CBT ها به شبکه سوئیفت

2- خطوط مخابراتی PSTN[5] یا DiaLup

3- خطوط اجاره ای[6]

مقر اصلی سوئیفت کشور بلژیک می باشد و در ضمن کشورهای آمریکا، هلند، هنگ کنگ و انگلیس نیز به عنوان مراکز پشتیبانی مشتریان[7] فعالیت دارند.

لازم به ذکر است که هزینه های مربوط به استفاده از سوئیفت بر مبنای یورو محاسبه می‌شود. از لحاظ امنیت دسترسی، به اطلاعات سوئیفت در مراکز و مؤسسه های مالی به صورت طبقه بندی شده است. به عبارت دیگر کاربران بنا به سلسله مراتب کاری و نیاز اطلاعاتی به اطلاعات شبکه سوئیفت دسترسی خواهند داشت رمز نگاری توسط خود شبکه به صورت بسته های اطلاعاتی X.25 protocol انجام می‌شود و اعضای استفاده کننده نقشی در آن ندارند روش کار بدین صورت است که یک اپراتور، پیام مالی را که قرار است ارسال گردد کنترل می‌کند سپس اپراتور دیگر آن را تأیید و ارسال می‌کند، نرم افزاری که برای امور سوئیفت استفاده می گردید سابقاً ST400 بوده که تحت  [8]VMS‌عمل می کرد. اکنون از نرم افزارهایswift alliance که تحت ویندوز NT یا ویندوز 2000 کار می‌کند استفاده می‌شود هر اشتباه یا خرابی در تجهیزات موجب می‌شود مرکز پشتیان شبکه (مرکز پشتیبانی سوئیفت ایران در کشور هلند مستقر است) علائم اخطار و هشدار را به کار بیندازد. در مجموع پس از آنکه پیام مالی ارسال گردید اگر موجودی حساب کافی باشد اطلاعات دریافت می‌شود و تصدیق پیام صورت می‌گیرد در نتیجه حساب بدهکار می‌گردد اگر موجودی حساب کافی نباشد، پیام تصدیق (تأیید) نمی‌گردد و پیام عدم موجودی ارسال می‌گردد (دلیجانی، 1387).

[1].  Member (shareholder)

[2].  Sub –member

[3] . Participant

 

[4].  Swift Access Point

[5] . Public Switched Telephone Network

[6] . Leased lines

[7] . Customer Support Centers

 VMS .[8]یک سیستم عامل مخصوص رایانه های Main frrame‌ می باشد.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.