پشتیبانی نرم افزار:-پایان نامه درباره تنگناهای صادرات نرم افزار

دانلود پایان نامه

پشتیبانی مناسب نرم افزار

ارزیابی هر محصول صنعتی، شامل بررسی تعدادی پارامتر می باشد. از جمله این پارامترها می توان به پارامتر”پشتیبانی خریدار”، “قابلیت اطمینان”، “سادگی” و غیره اشاره نمود. بعضی از مردم چنین تصور        می کنند که خریدار، مانند یک رهگذر غریبه است که خواهان جنسی می باشد و پس از خرید جنس مورد نظر، به راه خویش ادامه داده و می رود (فلسفه تولید و فروش). احتمال این که چنین شخصی بار دیگر به همان فروشگاه مراجعه نماید، بسیار کم می باشد. حتی اگر محصول فروشی، دارای کیفیت نامطلوبی باشد نیز احتمال مراجعه مجدد خریدار بسیار قلیل است. تفکر مقابل حالت فوق این است که، خریدار رهگذر نیز مانند خریدار دائم می باشد. اگر خریدار راضی باشد نه تنها سعی خواهد کرد که همیشه و در حد امکان از همان فروشگاه خرید نماید، بلکه به افراد دیگری توصیه نموده و آنان را ترغیب می نماید تا از همان فروشگاه خرید کنند. در حالت اول به مشتری به چشم یک فردی که باید چشم وگوش بسته بوده و فقط چشم بگوید، نگاه می شود. در این حالت مشتری مانند برده فروشنده می باشد. در حالت دوم به مشتری به چشم ولی نعمت فروشنده نگاه می شود.

به هر ترتیب، خریدار یک محصول نرم افزاری را نباید رها کرده و وی را تنها گذاشت. باید همواره با او در ارتباط بود تا در هنگام بروز مشکلات احتمالی، وی را یاری رسانیم. همین سرویس دهی خوب و سریع به مشتریان موجب می شود تا محصول نرم افزاری، شخص و یا شرکت تولیدکننده شناخته شده و فروش محصول و یا شرکت بالا رود. همین مسئله در خارج از کشور بسیار مهمتر از ایران است. چرا که در ایران به دلیل نیاز مشتری، وی باید به دنبال فروشنده برود. در حالی که در خارج از کشور چنین نیست. در آنجا به دلیل آنکه محصولات متنوعی وجود دارد، در صورت عدم رضایت مشتری، وی سراغ محصول و شرکت دیگری می رود و در نتیجه بازار از دست خواهد رفت.

  مسئولیت کیفری

لازمه پشتیبانی مناسب محصولات نرم افزاری در خارج از کشور، حداقل یک نمایندگی فعال و قابل اعتماد است. چرا که از راه دور نمی توان مشکلات و خواسته های مشتریان را مرتفع نمود. در حال حاضر نیز یکی از مشکلات بزرگ محصولات نرم افزاری ایران در کشورهای دیگر، عدم امکان معرفی و یا ایجاد نمایندگی می باشد.

1-3-5 مدیریت و برنامه ریزی تولید

برای انجام درست هر کار برنامه ریزی لازم است. صنعت نرم افزار نیز از این امر مستثنی نیست. به دو صورت کلی می توان در تولید نرم افزار رفتار کرد. یک روش بدین صورت است که پس از نیت برای انجام کار و با توجه به شرایط، مراحل بعدی کار انتخاب می شوند.

روش دوم، روش اصولی مدیریت پروژه است. در این روش ابتدا فعالیت های موجود در پروژه بررسی و تعریف  می شوند. سپس منابع لازم، به همراه مدت زمانی که هر کدام از فعالیت ها نیاز دارند، مشخص می گردد. در ادامه فعالیتها اولویت بندی شده و کار شروع می شود. همواره پیشرفت کار با برنامه تطبیق داده می شود تا در صورت عقب افتادن تمهیدات لازم انجام شوند.

در فرآیند تولید نرم افزار مانند هر کار تولیدی دیگری، تعدادی فعالیت باید در مدت زمان مشخصی انجام پذیرند. این فعالیت در راستای نیل به هدف(همان تولید نرم افزار مورد نظر) مفروض می باشند. اگر در این بین فعالیت ها به درستی تعریف نشوند، به هدف دست پیدا نخواهیم کرد. اگر هم در مدت زمان معین شده به هدف برسیم، چه بسا دیگر کارایی و کاربردی نخواهد داشت. بنابراین، وجود یک نظام مدیریتی برای تولید هر گونه نرم افزاری لازم می باشد.