محدودیت ها و موانع تجارت الکترونیکی

محدودیت های تجارت الکترونیکی را می توان در دو دسته فنی و غیر فنی طبقه بندی طبقه بندی کرد.بر اساس مطالعه سازمان کامِرسِ نتدر سال 2000، ده مانع عمده تجارت الکترونیکی در آمریکا به ترتیب امنیت ،اطمینان و ریسک ،فقدان کارکنان آموزش دیده ، فقدان مدل های کسب و کاری ، موارد فرهنگی ، فقدان زیرساخت های عمومی ،سازمان ها، کلاهبرداری ، سرعت پایین اینترنت و موارد حقوقی و قانونی بودند.در سطح جهانی موارد فرهنگی ، سازمان ها ، واسطه های B2B ، موانع تجارت بین  الملل و فقدان استانداردها از جمله موانع پراهمیت بودند.

2-1-8-1)محدودیت های تجارت الکترونیکی

این محدودیت ها به شرح ذیل می باشند:

  • فقدان امنیت سیستم ، قابلیت اعتماد ، استانداردها و بعضی پروتکل های مخابراتی همچنان دیده می شوند.
  • پهنای باند کافی مخابراتی بخصوص برای موبایل الکترونیکی وجود ندارد.
  • ابزارهای توسعه نرم افزار در حال رشد بوده و به سرعت تغییر می کنند.
  • یکپارچه سازی اینترنت و نرم افزارهای مربوط به تجارت الکترونیکی بعضی از پایگاه های داده های و برنامه های کاربردی مشکل می باشد.
  • شاید فروشنده ها علاوه بر سرورهای شبکه ای به سرورهای خاص وب و سایر زیرساخت ها نیازمند باشند.
  • دسترسی به اینترنت همچنان گران و یا پردردسر است.
  • امکان دارد نرم افزار تجارت الکترونیکی با بعضی از سخت افزارها یا سیستم ها تطابق نداشته باشند.

2-1-8-2)محدودیت های غیر فنی تجارت الکترونیکی

بسیاری از محدودیت های غیر فنی که مانع گسترش تجارت الکترونیکی می شوند ، طبق تحقیق انجام شده بوسیله اینترنت ویک (Internet week) در سال 1998 به شرح زیر می باشند:

  • هزینه توسعه داخلی تجارت الکترونیکی خیلی بالا بوده و به خاطر فقدان مهارت و تجربه ممکن است به تأخیرهایی نیز منجر شود.فرصت های زیادی برای برون سپاری وجود دارد ،اما به کجا و چگونه این کار صورت پذیرد ،موضوع ساده ای نیست.علاوه بر این ،توجیه سرمایه گذاری سیستم به خاطر وجود منافع غیر مشهود (مانند بهبود خدمات مشتری و ارزش تبلیغات )سخت می باشد.
  • صنعت تجارت الکترونیکی وظیفه ای بسیار سخت و زمان بر برای متقاعد ساختن مشتریان در خصوص امنیت و خصوصی بودن تبادلات آنی برعهده دارد.
  • مشتریان اعتمادی به فروشنده نامرئی و ناشناخته (حتی در بعضی مواقع فروشنده شناخته شده )،تبادلات غیر کاغذی و پول الکترونیکی ندارند.به همین دلیل همیشه گذر از فروشگاههای فیزیکی به فروشگاههای مجازی مشکل است.
  • بعضی از مشتریان علاقمند هستند تا اقلام موردنیاز خود را لمس کرده و یا احساس کنند.
  • بسیاری از مقررات دولتی ملی و بین المللی همچنان به محدودیت تجارت الکترونیکی دامن می زنند.
  • بسیاری از موضوعات قانونی همچنان حل نشده ، باقی مانده و مقررات دولتی و استانداردها برای خیلی از شرایط تعریف نشده اند.
  • اندازه گیری بسیاری از مزایای تجارت الکترونیکی مثل بازاریابی سخت است.متدولوژی های مناسبی برای اندازه گیری این گونه مزایا در دسترس نیست.
  • خدمات پشتیبانی کافی وجود ندارد.
  • جذب سرمایه گذاری در شرایطی که بسیاری از شرکت های اینترنتی با شکست مواجه شده اند، بسیار مشکل است.
  • تجارت الکترونیکی، به عنوان یک رشته و حوزه ، هنوز در حال رشد و تکامل بوده و تغییرات بسیاری را پیش رو دارد.
  • در بیشتر برنامه های کاربردی ، فروشندگان و خریداران کافی برای انجام عملیات پردرآمد تجارت الکترونیکی وجود ندارد.
  • کلاهبرداری های اینترنتی افزایش یافته است.
  • تجارت الکترونیکی می تواند منجر به فرو ریختگی روابط انسانی گردد.

2-1-9)توجیه اقتصادی راه اندازی تجارت الکترونیکی در کشور