موانع تجارت الکترونیکی:”پایان نامه درباره تجارت الکترونیکی”
1 min read
محدودیت ها و موانع تجارت الکترونیکی
محدودیت های تجارت الکترونیکی را می توان در دو دسته فنی و غیر فنی طبقه بندی طبقه بندی کرد.بر اساس مطالعه سازمان کامِرسِ نتدر سال 2000، ده مانع عمده تجارت الکترونیکی در آمریکا به ترتیب امنیت ،اطمینان و ریسک ،فقدان کارکنان آموزش دیده ، فقدان مدل های کسب و کاری ، موارد فرهنگی ، فقدان زیرساخت های عمومی ،سازمان ها، کلاهبرداری ، سرعت پایین اینترنت و موارد حقوقی و قانونی بودند.در سطح جهانی موارد فرهنگی ، سازمان ها ، واسطه های B2B ، موانع تجارت بین الملل و فقدان استانداردها از جمله موانع پراهمیت بودند.
2-1-8-1)محدودیت های تجارت الکترونیکی
این محدودیت ها به شرح ذیل می باشند:
- فقدان امنیت سیستم ، قابلیت اعتماد ، استانداردها و بعضی پروتکل های مخابراتی همچنان دیده می شوند.
- پهنای باند کافی مخابراتی بخصوص برای موبایل الکترونیکی وجود ندارد.
- ابزارهای توسعه نرم افزار در حال رشد بوده و به سرعت تغییر می کنند.
- یکپارچه سازی اینترنت و نرم افزارهای مربوط به تجارت الکترونیکی بعضی از پایگاه های داده های و برنامه های کاربردی مشکل می باشد.
- شاید فروشنده ها علاوه بر سرورهای شبکه ای به سرورهای خاص وب و سایر زیرساخت ها نیازمند باشند.
- دسترسی به اینترنت همچنان گران و یا پردردسر است.
- امکان دارد نرم افزار تجارت الکترونیکی با بعضی از سخت افزارها یا سیستم ها تطابق نداشته باشند.
2-1-8-2)محدودیت های غیر فنی تجارت الکترونیکی
بسیاری از محدودیت های غیر فنی که مانع گسترش تجارت الکترونیکی می شوند ، طبق تحقیق انجام شده بوسیله اینترنت ویک (Internet week) در سال 1998 به شرح زیر می باشند:
- هزینه توسعه داخلی تجارت الکترونیکی خیلی بالا بوده و به خاطر فقدان مهارت و تجربه ممکن است به تأخیرهایی نیز منجر شود.فرصت های زیادی برای برون سپاری وجود دارد ،اما به کجا و چگونه این کار صورت پذیرد ،موضوع ساده ای نیست.علاوه بر این ،توجیه سرمایه گذاری سیستم به خاطر وجود منافع غیر مشهود (مانند بهبود خدمات مشتری و ارزش تبلیغات )سخت می باشد.
- صنعت تجارت الکترونیکی وظیفه ای بسیار سخت و زمان بر برای متقاعد ساختن مشتریان در خصوص امنیت و خصوصی بودن تبادلات آنی برعهده دارد.
- مشتریان اعتمادی به فروشنده نامرئی و ناشناخته (حتی در بعضی مواقع فروشنده شناخته شده )،تبادلات غیر کاغذی و پول الکترونیکی ندارند.به همین دلیل همیشه گذر از فروشگاههای فیزیکی به فروشگاههای مجازی مشکل است.
- بعضی از مشتریان علاقمند هستند تا اقلام موردنیاز خود را لمس کرده و یا احساس کنند.
- بسیاری از مقررات دولتی ملی و بین المللی همچنان به محدودیت تجارت الکترونیکی دامن می زنند.
- بسیاری از موضوعات قانونی همچنان حل نشده ، باقی مانده و مقررات دولتی و استانداردها برای خیلی از شرایط تعریف نشده اند.
- اندازه گیری بسیاری از مزایای تجارت الکترونیکی مثل بازاریابی سخت است.متدولوژی های مناسبی برای اندازه گیری این گونه مزایا در دسترس نیست.
- خدمات پشتیبانی کافی وجود ندارد.
- جذب سرمایه گذاری در شرایطی که بسیاری از شرکت های اینترنتی با شکست مواجه شده اند، بسیار مشکل است.
- تجارت الکترونیکی، به عنوان یک رشته و حوزه ، هنوز در حال رشد و تکامل بوده و تغییرات بسیاری را پیش رو دارد.
- در بیشتر برنامه های کاربردی ، فروشندگان و خریداران کافی برای انجام عملیات پردرآمد تجارت الکترونیکی وجود ندارد.
- کلاهبرداری های اینترنتی افزایش یافته است.
- تجارت الکترونیکی می تواند منجر به فرو ریختگی روابط انسانی گردد.