
مزایا و معایب بازاریابی ایمیل
مزایای بازاریابی ایمیل:
- هزینهی نسبتاً پایین اجرا- هزینههای فیزیکی ایمیل اساساً کمتر از پست مستقیم هستند.
- رسانهی پاسخ مستقیم اقدام فوری را به دنبال دارد- بازاریابی ایمیل باعث تشویق به کلیک بر روی یک وب سایت میشود، به طوری که خرید بلافاصلهی محصول توسط بازدید کننده را افزایش میدهد. به همین دلیل یکی از بهترین شیوههای جذب مشتریان موجود برای بازگشت به یک سایت است.
- اجرای سریعتر عملیات- زمان مورد نظر برای کل چرخهی عمر عملیات بازاریابی ایمیل کوتاهتر از رسانهی سنتی است.
- سهولت شخصیسازی- شخصیسازی ایمیل نسبت به رسانهی فیزیکی آسانتر و ارزانتر است.
- گزینههایی برای آزمایش- آزمایش پیامهای مختلف ایمیل نسبتاً آسان و به صرفه است.
- ادغام- از طریق ترکیب بازاریابی ایمیل با رسانههای مستقیم دیگر مانند پست مستقیمع پیام به وسیلهی رسانههای مختلف تقویت میشود.
معایب بازاریابی ایمیل:
- قابلیت تحویل- مشکل تحویل پیام از طریق تامین کنندگان خدمات اینترنتی ISP، و سیستمهای ایمیل وب وجود دارد.
- قابلیت ارائه- دشواری نمایش پیام در داخل جعبهی (Inbox) سیستمهای مختلف ایمیل.
- کاهش پاسخ ایمیل- دریافتکنندگان ایمیل در هنگام دریافت نخستین ایمیل به سرعت پاسخ میدهند. اما حفظ پاسخگویی آنها مشکل است.
- اولویتهای ارتباطات- دریافت کنندگان، دارای اولویتهای مختلفی برای پیشنهادات ایمیل، محتوا و تکرار آن هستند که بر پاسخ آنها تاثیر میگذارد. این وضعیت باید از طریق اولویتهای ارتباطات مدیریت شود.
- افزایش منبع- اگرچه پست الکترونیک فرصتهای زیادی را برای هدفگیری، شخصی سازی و ارتباطات پی در پی ارائه میکند، برای ارائهی این موارد نیاز به افراد و منابع بیشتر و تکنولوژی جدیدتری دارد.
بازاریابی ویروسی و شفاهی:
بازاریابی ویروسی و شفاهی چیست؟
بازاریابی ویروسی تاثیر شبکهی اینترنت را نشان میدهد و میتواند در دسترسی به تعداد زیادی از افراد موثر باشد و به طور سریع پیام بازاریابی را به عنوان یک ویروس طبیعی یا یک ویروس کامپیوتری به آنها انتقال دهد. بازاریابی ویروسی آنلاین شکلی از ارتباطات شفاهی است که گاهی اوقات بازاریابی BUZZ نامیده میشود. دو شکل اصلی بازاریابی ویروسی عبارتند از: «ایمیلهای دورگذر[1]» یا «مباحثات در داخل شبکههای اجتماعی.» در هنگام برنامهریزی عملیات تلفیقی باید به یادداشت که تاثیر بازاریابی ویروسی آنلاین از طریق رسانههای آفلاین یا تبلیغات بر روی تلویزیون و رادیو یا پرینت قابل افزایش است. «بازاریابی شفاهی (WOM[2])»، یک مفهوم ایجاد شده است که صرفاً مربوط به بازاریابی ویروسی است اما زمینهی آن وسیعتر است. همهی تکنیکهای بازاریابی شفاهی بر اساس مفاهیم رضایت مشتری دیالوگ دو طرفه و ارتباطات شفاف است. عناصر اساسی آن عبارتند از:
- آموزش افراد دربارهی کالاها و خدمات شرکت.
- شناسایی افرادی که احتمال بیشتری برای تبادل نظر با آنها وجود دارد.
- فراهم کردن ابزارهایی که تبادل اطلاعات را آسانتر میکنند.
- بررسی چگونگی، کجایی و چرایی تبادل نطقه نظرات.
- گوش دادن و پاسخ به حامیان، کاهش دهندگان و بیطرفها.
مزایا و معایب بازاریابی ویروسی
مزایای بازاریابی ویروسی:
مزیت اصلی بازاریابی ویروسی این است که یک عامل ویروسی موثر میتواند به مخاطبان زیادی به شیوهی اقتصادی دست پیدا کند. همچنین مصرف کنندگان نظرات خویشاوندان، دوستان و خانوادهشان را به شدت مورد ارزیابی قرار میدهند، بطوریکه شدت تاثیر آنها میتواند قابل ملاحظه باشد.
معایب بازاریابی ویروسی:
عیب اصلی بازاریابی ویروسی این است که یک تکنیک ارتباطات بازاریابی با ریسک بالاست زیرا نیازمند سرمایهگذاری اولیهی قابل توجه در عامل ویروس است. با وجود این هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه عملیات به صورت ویروسی پیش برود، وجود ندارد، در این صورت سرمایهگذاری به هدر خواهد رفت.
البته، اگرچه بازاریابی ویروسی مثبت میتواند به سرعت گسترش یابد به همین شیوه احساسات منفی در مورد شرکت نیز میتواند گسترش یابد که در بخش مربوط به مدیریت اعتبار آنلاین به آن اشاره کردیم.
بازاریابی مستقیم:
بازاریابی مستقیم میتواند روش موثری در ایجاد ترافیک برای سایت باشد همانطور که قبلاً ذکر کردیم، یک مدل پاسخ وب میتواند در جایی مورد استفاده قرار گیرد که وب سایت وسیلهای برای اجرای پاسخ است. اما یک عملیات ایمیل مستقیم برای کسب پاسخ مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از شرکتهای کاتالوگ به استفاده از پست مستقیم سنتی بمنظور ارسال مجموعهای از محصولاتشان ادامه خواهند داد و دریافت کننده از طریق پیشنهادات کاملتر و مشوقهایی مانند پیشنهادات خاص وب تحریک به بازدید از سایت میشود.
یادآوری کنندهای فیزیکی دیگر:
از آنجا که ما وقت مان را بیشتر در جهان واقعی صرف میکنیم تا دنیای مجازی، یادآوری کنندههای فیزیکی که توضیح میدهند چرا مشتریان باید از وبسایتها بادید کنند، مهم هستند. آنچه که در دستان مشتری و روی دسک تاپ آنهاست به عنوان محرکی برای بازدید از سایت و مواجه با ضعفهای وب به عنوان یک ابزار رسانهی کشش عمل میکند. این وضعیت احتمالاً در زمینهی B2B مهمتر است که در آن یک یادآوری کنندهی فیزیکی در اداره کمک کننده خواهد بود. نمونههایی که معمولاً از طریق بازاریابی مستقیم ارائه میشوند عبارتند از: بروشورها، کاتولوگها، کارتهای تجاری، کارت پوستالها. این موارد در مجلات درج میشوند و تبدیل به یادآوری کننده برای ایکسترانتهای میشوند.
[1]Passlong e-mails
[2]Word- of- mouth marketing