از دیگر  بسیار موفق در این زمینه می­توان به سایت شرکت دل[1] اشاره نمود که به فروش مستقیم کامپیوتر به مصرف­کنندگان اشتغال دارد و در زمینه فروش روزانه  دارای رکورد قابل توجهی می­باشد (شجاعی و ملکی زاده، 1383).

این روش هم اکنون در کشور ما هم موجود است و مورد استفاده قرار می­گیرد، سازمان­هایی مانند شهروند چنین خدماتی را ارائه می­کنند اما این خدمات هنوز در میان عامه مردم جانیفتاده است.

3- مدل تجارت شرکت با دولت[2]: در این مدل فروشنده شرکت و خریدار، دولت است مانند خرید و فروش کالا یا خدمات از شرکت­ها به دولت. تأمین نیازهای دولت توسط شرکت­ها و پرداخت عوارض مالیات­ها از جمله مواردی است که می­توان در این گروه گنجاند.

4- مدل تجارت مصرف کننده با مصرف­کننده[3]: در این مدل دو طرف معامله یعنی هم فروشنده و هم خریدار هر دو مصرف­کننده هستند.

در این مدل تجارت الکترونیکی، مزایده­ها و مناقصه­های کالا از طریق اینترنت انجام می­گیرد. مدل مصرف­کننده با مصرف­کننده شبیه نیازمندی­های طبقه­بندی شده یک روزنامه و یا شبیه به یک دکّه در بازار دست دوم یا سمساری است. ایده اصلی این مدل این است که مصرف­کنندگان با یکدیگر و بدون واسطه به خرید و فروش بپردازند. Ebay غول حراجی بهنگام، بزرگترین نمونه اولیه این مدل می­باشد. این سایت خود چیزی نمی­فروشد، بلکه به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان به ارائه محصولاتی در حراجی بهنگام عمل­می­کند.

به عنوان مثال سایت Ebay اجازه می­دهد فروشنده قیمت اولیه خود را در حراجی قرار دهد و سپس شرکت­کنندگان در طرح، باید قبل از اتمام مدت، روی کالای به حراج گذاشته شده اظهار نظر کنند. سایت­های اینترنتی دیگر نظیر اتوبایتل[4] و کارسمارت[5]، نمونه­هایی از مدل مصرف­کننده با مصرف­کننده می­باشند. به دلیل ناچیزبودن هزینه تبلیغات در اینترنت، استفاده از این مدل توسط کاربران اینترنتی جهت فروش کالاهای مورد نظر خود مورد توجه قرار گرفته است.

5- مدل تجارت مصرف­کننده با دولت[6]: در این مدل فروشنده اشخاص حقیقی یا مصرف­کننده و خریدار دولت است مثل پرداخت مالیات به دولت و انتقال شکایات و نارضایتی­ها از سیستم­های دولتی از جانب مردم به دولت.

6- مدل تجارت دولت با شرکت[7]: در این مدل فروشنده دولت و خریدار شرکت­ها هستند مثل مواقعی که اطلاعات مورد نیاز درباره مناقصه­ها و مزایده­ها، قوانین و مقررات از دولت به شرکت­ها فروخته می­شود.

7- مدل تجارت دولت با مصرف­کنندگان[8] (افراد): در این مدل فروشنده دولت و خریدار اشخاص حقیقی یا مصرف­کنندگان هستند مثل تعامل دولت با مشتری در مراکز دولتی و ارباب رجوع.

8- مدل تجارت دولت با دولت[9]: در این مدل، تجارت بین دولت­ها به عنوان فروشنده و خریدار صورت می­گیرد (شجاعی و ملکی­زاده، 1383).

اینترنت و تجارت الکترونیک برای شرکت­ها در بسیاری از صنایع به روش ایجاد درآمد و تعامل با مشتریان و سهامداران، ارائه محصولات و خدمات و فروش الکترونیکی تبدیل گردیده است. تجارت الکترونیک، با استفاده از وب به عنوان یک زیرساخت، مزایای ملموس و ناملموس مختلفی را ارائه می­دهد (Kim et al, 2003).

در یک شرکت تجاری وب­سایت جزء ضروری جهت اقدامات تجارت الکترونیک می­باشد، در واقع وب­سایت پلتفرمی است که به منظور برقراری ارتباط با مشتری و تسهیل تعاملات تجاری مورد استفاده قرار می­گیرد. کاربران و مشتریان وب­سایت­هایی که تجارب مثبتی را در تعامل با وب­سایت شرکت­ها بدست نمی­آورند، ممکن است اعتقاد پیدا کنند که رفتن به فروشگاه­های فیزیکی آسانتر از خرید الکترونیکی است (Bauer et al, 2003).

طراحی ضعیف وب سایت منجر به از دست­دادن 50 درصد فروش بالقوه شرکت می­گردد که این امر ناشی از ناتوانی مشتریان در پیدا کردن آنچه که می­خواهند است. همچنین طراحی ضعیف وب­سایت موجب از دست­دادن ۴۰ درصد در تکرار بازدید وب­سایت خواهد شد که این امر نیز از تجارب منفی اولیه کاربران و مشتریان ناشی می­شود (Cunliffe, 2000).

خرید و فروش الکترونیکی

در گذشته، نیازهای مصرف­کنندگان، لزوم ایجاد شکل­های جدید خرده­فروشی کالا را ایجاب می­کرد. رفاه در خرید و صرفه­جویی در وقت و هزینه، که با ایجاد فروشگاه­های رفاه که شمار زیادی از کالاها را در یک محیط مناسب با ساعت کار طولانی و بدون اتلاف وقت زیاد در اختیار مشتری قرار می­داد، به نخستین نیاز پاسخ داد. از سوی دیگر ایجاد مراکز فروش بسیار بزرگ که خواربار، غذاهای آماده، کالاهای عمومی و شمار زیادی از اجناس مختلف را در زیر یک سقف عرضه می­کنند، گام بزرگی در ایجاد رضایت مشتری برداشتند (Rodgers et al, 2002).

[1] . Dell

[2] . B2G (Business to Government)

[3] . C2C (Consumer to Consumer)

[4] . Autobytel

[5] . Carsmart

[6] . C2G (Consumer to Governemnt)

[7] . G2B (Government to Business)

[8] . G2C (Government to Consumer)

[9] . G2G (Government to Government)