فواید QFD//پایان نامه درمورد QFD و کیفیت خدمات

دانلود پایان نامه

نتایجی که سازمان از اجرای QFD  به دست می­آورد

در نگاهی به فرایند طراحی با استفاده از روش QFD، به محض شناسایی و تعیین نیازمندی­های مشتری، نسبت به تبدیل و لحاظ کردن آنها در الزامات طراحی محصول اقدام می­شود. QFD با تطبیق نیازمندی­های مشتریان به الزامات طراحی و تطبیق آنها به الزامات تولید و غیره تضمین می­کند که نیازمندی­های مشتریان برآورده می­گردد. این برآورده شدن نیاز مشتریان به بهبود کیفیت محصول یا خدمات منجر می­شود. زمانیکه محصولات و خدمات طراحی شده نیازهای مشتریان را برآورده کنند، باعث افزایش سهم بازار و سود بیشتر برای سازمان می­شود (جامی و همکاران ، 1379).

2-18 فواید QFD

با وجود تمامی مشخصه­های منحصر به فرد QFD و مزایای بیشمار استفاده از آن، مهمترین فواید آن را در جدول (2-3) نشان داده شده است.

 

جدول2-3 فواید QFD (ریول ، 1997)

فواید ملموس                                                         فواید ناملموس

  • کاهش هزینه­های راه­اندازی تا 30 درصد          1-  افزایش رضایتمندی مشتری
  • کاهش تعداد تغییرات مهندسی        2-  افزایش کار گروهی
  • شناسایی حوزه ها با ریسک بالا           3-  ایجاد مبنایی برای برنامه­ریزی بهبود
  • تعیین پیش نیازهای فرایند طراحی محصول      4-  ایجاد یک منبع قابل انتقال از دانش مهندسی
  • کاهش زمان توسعه محصول تا 50 درصد         5-  انجام مستندسازی
  • افزایش اثربخشی در تخصیص منابع      6-  ارتباط قوی بین مشتری و سازمان
  • قابل اجرا در صنایع تولیدی و خدماتی          7-  انتقال تجربیات به پروژه­های دیگر از طریق                                                                               تمام افراد تیم

2-19 موارد استفاده از QFD

2-19-1 ابزاری درTQM

کیفیت یک استراتژی رقابتی در بازارهای جهانی امروزی است. شرکت­ها به منظور اطمینان از بهبود کیفیت و بهره­وری، مدیریت کیفیت جامع را به عنوان یک عنصر کلیدی جهت اهداف کسب و کار خود به کار گرفته­اند (پارک و سونگ[1] ، 2002). مدیریت کیفیت جامع نگرشی است که بر مبنای آن، مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تأمین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می­شود، می­پردازد (ایوانس و لیندسی ، 2007). مدیریت کیفیت جامع به مشتریان و مصرف کنندگان، محصولی با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده کمتر ارائه می­کند. هدف مدیریت کیفیت جامع تمرکز بر مشتری است. مدیریت کیفیت جامع این هدف را با سه فعالیت اصلی به انجام می­رساند:

  1. برنامه ریزی هوشین[2]
  2. QFD
  3. کنترل آماری فرایند[3]
  دانلود رایگان تجربیات مدون معلم ابتدایی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

هر یک از موارد فوق به یک ویژگی بخصوص مشتری پاسخ می­دهد که نتیجه آن افزایش سهم بازار می­باشد.QFD  به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت جامع از تیم­های بین بخشی[4] به منظور یکپارچه کردن سازمان استفاده می­کند، به طوری که تمام واحدها برای رسیدن به یک هدف مشترک یعنی رضایت مشتری باهم کار می­کنند (بوچراس و رولند ،2000).

[1] .Park & suen

[2] .Intelligence Planning

[3] .Statistical process control=SPC

[4] .Cross-functional