صادرات زعفران-پایان نامه درباره بازاریابی زعفران

مشکلات صادرات زعفران

علیرغم اهمیت زعفران ونقش آن در وضعیت اقتصادی، اجتماعی مردم مناطق تولیدکننده ی زعفران، مسائل و مشکلات عدیده ای فراروی صادرات این محصول وجود دارد که در صورت عدم توجه به این مسائل، بازار صادراتی زعفران ایران نیز به سرنوشت بازار فرش و خشکبار دچار خواهد شد عمده ترین مشکلات موجود در ارتباط با صادرات این محصول عبارتند از :

  • وجود رقبا = در سالیان اخیر کشورهایی نظیر هند، چین، یونان، ترکیه و افغانستان نیز در زمینه ی تولید زعفران شروع به فعالیت نموده اند که با برنامه ریزی های انجام شده این کشورها قطعاً در چند سال آینده بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
  • عدم هماهنگی رشد در تولید و بازاریابی : در یک اقتصاد برنامه ریزی شده در خصوص هر یک از محصولات کشاورزی به هماهنگی و موازنه ای در رشد بخش های مختلف تولید، فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل، بازاریابی، صادرات، توزیع و مصرف وجود دارد که درحال حاضر این هماهنگی در مورد محصول زعفران نیست به گونه ای که در سال های اخیر با توجه به انگیزه های اقتصادی و درآمدنسبتاً مناسب محصول زعفران، سطح زیر کشت و میزان تولید با میزان فرآوری، بازاریابی و صادرات متناسب نبوده است که این امر خطر شدید کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
  • تقلبات در زعفران = با توجه به قیمت بالای زعفران، عده ای اقدام به تقلب در زعفران می کنند رایج ترین نوع تقلب رنگ کردن خانه با رنگ موجود در کلاسه و یا به وسیله رنگ اهی سنتزی شیمیایی است با توجه به شیوه های جدید آنالیز و کنترل کیفیت، این گونه تقلبات در کشورهای پذیرنده زعفران قابل تشخیص بوده و لطمات جبران ناپذیری به بازار زعفران درسطح جهان وارد می کند.
  • اعمال روش های نادرست برداشت، فرآوری و بسته بندی و عرضه عدم رعایت مسائل بهداشتی و فنی در مراحل برداشت گل، حمل و نقل و نگهداری آن، جداسازی گلاله، خشکانیدن محصول، بسته بندی و عرضه ی آن باعث کاهش کیفیت محصول می شود.
  • ارائه نامطلوب زعفران ایران در بازارهای جهانی و لزوم انطباق استاندارد زعفران صادراتی با استانداردهای قابل قبول جهانی مثل استانداردهای سری ISO.
  • تعیین نرخ زعفران دنیا در دست رقیبان اصل ایران یعنی اسپانیا می باشد؛ در حالی که ایران به عنوان اولین تولید کننده در سطح جهان مطرح است.
  • صادرات به صورت قاچاق به کشورهای عربی و با بسته بندی فله ای (بالای 500 kg) که باعث تبلیغات سوء علیه زعفران ایران شده و قیمت آن را در بازار جهانی پایین می آورد.
  • ناشناخته ماندن خواص و فرآورده های زعفران برای بسیاری از مردم جهان
  • تاثیر تحریم بانک بر روی صادرات زعفران بانک های خارجی برای صادرکنندگان ایرانی LCباز نمی کنند و ارز به راحتی واردکشور نمی شود و این امر باید از طریق کشور ثالث انجام گیرد که باعث ایجاد هزینه و ریسک برای صادر کننده و تاخیر در پرداخت می شود.

همچنین می توان به رواج گسترده ی دلال، سلف خری در فصل برداشت که تولیدکنندگان را از کسب درآمد مناسب محروم می کند، اشاره کرد. بخشی از مشکلات فوق ناشی از فقدان تشکیلات کار را از تولیدکنندگان و صعودکنندگان است  که قادر به کنترل پروسه ی تولید، عرضه و قیمت های داخلی و خارجی می باشد (مدنی بجستانی و محقق، 1384) .

همچنین در مصاحبه حضوری که با صادر کنندگان انجام شد یکی از مهم ترین مشکلات صادرات وجود قدرت مافیایی تعداد اندکی از صادرکنندگان که با توسل به ریشه فساد و ارزان فروشی بین المللی در صدد توانمند نشان دادن خودشان هستند و یا به نوعی از دامپینگ برای خارج کردن رقبای داخلی از صحنه رقابت استفاده می کنند که این موضوع قدرت چانه زنی رقبای خارجی را افزایش می دهد و ارزش زعفران ایران را پایین می آورد.