دانلود پایان نامه فعالیت های اقتصادی، تغییر کاربری اراضی

دانلود پایان نامه

به خونه دوم خوش اومدید

خونه دوم یا second homes ، درواقع همون خونه شماس که مالکیت اون با شما نیس اما باید همون رفتاری رو با اون داشته باشین که با خونه خود دارین. دلیل اینه که مهم بودن این خونه و ظرفیت هاش، بسیار بالاست و نمی تونید نسبت به وضعیت اون بی انگیزه و بی توجه باشین. تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان طی سده های گذشته به خاص درزمینه افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، پیشرفت راه های ارتباطی و وسایل حمل ونقل، افزایش اوقات فراغت و بهبود رفاه اجتماعی، باعث پیشرفت گردشگری در نواحی دهاتی یا گردشگری دهاتی شد. البته گردشگری دهاتی به عنوان یه فعالیت اجتماعی در نیمه قرن ۱۸ در انگلستان و اروپا ظاهر شد. قبل از اون هم نواحی دهاتی مورداستفاده فعالیت های تفریحی قرار گرفت، اما محدود به تسلط، درباریان و اقشار خاص بود. بعضی از فعالیت های گردشگری دهاتی همراه با اقامت و بیتوته در نواحی دهاتی هستن و این حضور، بیشتر به صورت اقامت در چادر، واگن های مسافرتی، خونه های دوم، منازل خصوصی کرایه ای، مهمانسرا و هتل ها در نواحی روستاییه. اقامت در خونه های دوم عادی ترین شکل فعالیت در گردشگری روستاییه و به خاطر همین شکل گیری و گسترش خونه های دوم این روزا به عنوان مهم ترین نتیجه در پیشرفت گردشگری در نواحی روستاییه. پیشرفت توریسم دهاتی به طور سازمان یافته از آخرای قرن نوزدهم و از اروپا شروع شد. به نظر می رسد گردشگری دهاتی از نواحی کوهستانی آلمان یا قلمروهای ساحلی فرانسه سرچشمه گرفته باشه. ecotourism84684 گردشگری خونه های دوم یکی از الگوهای گسترش گردشگری به خاص در نواحی دهاتی و کوهستانیه که از راه گسترش مالکیت خونه های دوم (خونه های ییلاقی یا خونه های تعطیلات) حاصل می شه. بر خلاف سابقه تقریبا زیاد شکل گیری خونه های دوم در نواحی دهاتی، گردشگری خونه های دوم تازگیا تجدید لازم رو تجربه می کنه که بیشتر با در نظر گرفتن الگوهای جدید تولید و مصرف اقتصادی قابل تشریحه. این روند هم اینکه به عنوان واکنشی در برابر بحران دهاتی حاصل از تجدید ساختار کشاورزی در حال گسترشه. در بعضی کشورها، مالکیت خونه های دوم به عنوان بخش دوری ناپذیر زندگی جدید در نظر گرفته شده و به خاطر همین بیشتر مقصدهای دهاتی رو گردشگری داخلی تشکیل می بدن. به خاطر اینکه گردشگری با محیط طبیعی و فعالیت های اقتصادی- اجتماعی رابطه دوطرفه داره، می تونه آثار و نتیجه های مثبت و یا منفی در این مورد ها داشته باشه. به خاطر همین شناخت آثار و نتیجه های گردشگری در مرحله اول و مدیریت این اثرات در مرحله دوم، می تونه نتیجه های مثبت گردشگری واسه نواحی دهاتی رو به بیشترین حد ممکن و نتیجه های منفی اون رو به کمترین حد ممکن ممکن کم کنه. در مورد خونه های دوم تعریف واحدی وجود نداره؛ در فرهنگ جغرافیای انسانی در این مورد اینجور آمده: خونه های دوم، خونه هایی هستن که به وسیله خونواده های ساکن در نقاط دیگه خریداری و یا به مدت طولانی اجاره می شن. اینجور خونه هایی معمولا در نواحی دهاتی قرار داشته و واسه مقاصد تفریحی به کار گیری می شن، دارای اسامی خونه های آخر هفته و خونه های تعطیلات هم هستن. موسسه ابداعات اجتماعی در آمریکا هم خونه های دوم رو بدین صورت تعریف می کنه: خونه های، دوم خونه هایی هستن که کمتر از ۹۱ روز در هرسال تقویمی اشغال می شن. به هرحال می توان گفت خونه های دوم یا تعطیلات، مساکنی هستن که در نواحی جور واجور ازجمله نواحی دهاتی به وسیله ساکنان شهرها معمولا ساخته و یا خریداری می شه و در روزای معینی مثل روزای تعطیلات و فصل تابستون بیشتر با هدف فراغت و تفریح مورداستفاده قرار می گیرند.

  جایگاه دانش فنی،پایان نامه ارزش‌گذاری‌ دانش فنی صنایع

پیشرفت دهاتی و رابطه با پیشرفت پایدار

برداشت مشترک از معنی پیشرفت نشون دهنده اینه که هدف اساسی، پیشرفت، رشد و تعالی همه جانبه جوامع انسانیه و ازاین رو شناخت و درک شرایط و مقتضیات جوامع انسانی و نیازها و تقاضاهای اونا در ابعاد مادی و الهی ازجمله اقدامات اساسی در راه پیشرفت و پیشرفت تلقی می شه. به خاطر اینکه روستاها و مردم ساکن در اون ها دارای شرایط، امکانات و مسائل خاص خود هستن، پس پیشرفت دهاتی ضرورت و توجیه پیدا می کنه. در تعریف پیشرفت دهاتی آمده؛ روند همه جانبه و پایداریه که در چارچوب اون توانایی های اجتماعات دهاتی در بر طرف کردن نیازای مادی و الهی و کنترل مؤثر بر نیروهای شکل دهنده نظام سکونت محلی (اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و نهادی) رشد و تعالی می پیدا کنن.در بخش پیشرفت دهاتی، یکی از محرک ها می تونه گردشگری دهاتی باشه که حالا خوبیش اینه در ایران ظرف سال های گذشته با همکاری نهادهای مربوطه پیشرفت پیدا کرده. روستاهایی مثل کن و کندوان و نراق و حتی روستاهای نزدیک به کویر مرکزی ایران، تو یه دهه گذشته با استقبال تیم های گردشگری حرفه ای داخلی و بین المللی روبه رو شده. گردشگری دهاتی دارای اشکال زیادیه به خاطر همین ارائه تعریف کامل و دقیق از اون سخته. واقعا توریسم دهاتی یکی از مفاهیم و اشکال پیشرفت پایداره که در اون از منابع موجود در مناطق دهاتی به کار گیری می شه. این جور پیشرفت، کمترین اثر داغون کننده رو داره یا بدون اینجور تأثیراتیه و از رهگذر ارتقای سطح بهره وری در مناطق دهاتی، ایجاد اشتغال، اصلاح پخش درآمد، فقط محیط داهات و فرهنگی بومی، جلب مشارکت مردم محلی و ارائه روش های مناسب واسه منطبق ساختن باورها و ارزش های سنتی با شرایط امروزی منافع رو به رشد رو نصیب مناطق دهاتی می سازه.

  والاترین ارزش تفکر راهبردی//پایان نامه درمورد عدالت سازمانی

گردشگری دهاتی و خونه های دوم

به طورکلی اتفاق خونه های دوم رو می توان متأثر از عواملی دونست که دلیل پیشرفت گردشگری دهاتی می شن. رشد و گسترش این اتفاق در مناطق دهاتی بیشترً بعد از جنگ جهانی دوم و تحت اثر افزایش درآمد و توان مالی، ضرورت بهره گیری از اوقات فراغت و آسون کردن در جابجایی به دلیل بهبود شبکه حمل ونقل بوده، سابقه شکل گیری این اتفاق در ایران از قدمت بیشتری برخوردار بوده و حتماً به زمان قاجار باز می شه و حتی بعضی از روستاهای شمال کشور از گذشته های بسیار دور با این اتفاق مأنوس بوده ان، از طرف دیگه «روی بیاری به تشکیل و ساخت یه سکونتگاه دوم در نقاط دهاتی رو می توان به عنوان انگیزه هایی واسه انجام سرمایه گذاری، دلیلی واسه ارضای نیاز و کسب آبرو و وجهه اجتماعی و مکانی واسه تدارک روزای بازنشستگی دونست». در این رابطه، مهاجرت مردم دهاتی به شهرها و برگشت موقت اون ها به روستاها واسه فراغت و ملاقات فامیل و دوستان یا گذراندن تعطیلات در خونه هایی که از راه ارث به اون ها تعلق گرفته، نقش مؤثری در گسترش خونه های دوم داشته. علاوه بر این اتفاق فرار از شهرنشینی و مهاجرت برعکس به نواحی دهاتی که از ابتدا دهه ۱۸۰۰ در جهان شروع شده، زمینه ساز افزایش این خونه ها در روستاها بوده علاوه بر این که سهولت در مالکیت خونه در نواحی دهاتی هم در این مؤثره. شکل گیری و پیشرفت خونه های دوم در نواحی دهاتی به روش های جورواجور انجام می گیرد؛ که تبدیل مساکن دهاتی به خونه های دوم، ساخت خونه های دوم در زمین های تملک شده خصوصی و پیشرفت این اتفاق به وسیله شرکت های ساختمانی از اون جمله ان. علاوه بر روش فوق، روش مشارکتی (خرید یه خونه به طور مشترک و به کار گیری چرخشی از اون در طول سال) که بیشترً در آمریکای شمالی رواج داره، از راه های نوین پیشرفت خونه های دومه در کشور ما به کار گیری مساکن دهاتی به عنوان خونه های دوم و تدارک زمین جهت ساخت مساکن فصلی بیشتره؛ اما تقریباً همه نواحی توریست پذیر کشور تماشاگر شکل گیری و گسترش این اتفاق در اراضی دهاتی هستن. درخواست رو به رشد گردشگران خونه دوم و رونق فعالیت های بورس بازی زمین و ویلا، در کنار ضعف بخش کشاورزی در پروسه تولید، درآمدزایی و اشتغال زایی دلیل عرضه تند و گسترده اراضی زراعی، باغات از طرف جامعه محلی به درخواست اغواکننده و میلیونی گردشگران خونه دوم شده. panbang_eco_lodge648 از طرف دیگه تنوع جغرافیایی باعث شده تا مطالعه اثرات این اتفاق به شکل یه مدل مشترک کاری مشکل باشه. تغییر فرم، نقش و کارکرد روستاها از روشن ترین آثار این اتفاق س؛ گو این که نتیجه های زیست محیطی به وجود اومده توسط بارگذاری بیرون از ظرفیت بر فضا هم درنتیجه این اتفاق قابل توجهه. از جنبه دیگه مشکل تملک زمین، قوانین رسمی و ساختار شرعی حاکم بر تغییر کاربری اراضی، کاهش ظرفیت های تولیدی به خاص در بخش کشاورزی، برهم خوردن ساختار سنتی و ناهمگونی ساخت وساز در نواحی دهاتی ازجمله مهم ترین نگرانی ها و رقابت های این اتفاق در نواحی روستاییه.

  شش عامل مؤثر در تشدید فشار روانی

پراکندگی جغرافیایی و بررسی مکانی خونه های دوم

گسترش اقامتگاه های ثانوی به طور همیشگی و در همه کشورها داره انجام میشه و کشورای دنیا با درجات متفاوت پیشرفت و برخورداری از شرایط توریستی مناسب، ازدیاد این اتفاق رو تجربه کرده ان. از اقامتگاه های باشکوه در فلوریدا و کالیفرنیا در آمریکای شمالی تا فضاهای مسکونی موسوم به "داچا"ها در نزدیک مسکو و کناره دریای مشکی گرفته تا کلبه های دهاتی در آفریقای مشکی، همه دلیل روشنی از عمومیت پیدا کردن این اتفاق هستن. در سال ۱۹۷۰ حدود ۱۳۲۰۰۰۰ خونه دوم در فرانسه وجود داشت که این مقدار در سال ۱۹۸۲ به ۲۳۰۰۰۰۰ واحد رسید. از مقدار گذشته، حدود ۱۳۰۰۰۰۰ خونه دوم در نواحی دهاتی قرار دارن. تلاش های ابتدایی واسه بررسی و تبیین مکانی خونه های دوم، بیشتر با تأکید بر عوامل طبیعی انجام شده. جاکوبز (۱۹۷۲) در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که پخش خونه های دوم در شمال ولز تحت اثر قیمت املاک، درجه شهرنشینی، مهاجرفرستی، کیفیت اراضی کشاورزی و سهولت دسترسی به مراکز شهری قرار داره. کیفیت محیط، اقلیم محلی، چشم انداز مناظر از طرف خونه های دوم و دسترسی به مناظر آبی (دریاچه، دریا، رودخانه) هم اهمیت زیادی داره. هم اینکه الگوی سکونت موجود، دسترسی به زمین و سیاست های برنامه ریزی هم با نقش تعیین کننده در گسترش پخش خونه های دوم مؤثره. یکی دیگه از عوامل تعیین کننده در موقعیت مکانی خونه های دوم، فاصله بین سکونتگاه اصلی و خونه دومه. اینجوری که در فصل تابستون با تقویت نزدیکیا نشینی، از تراکم جمعیت در شهر مرکزی کم کرده و در خونه های دوم اضافه می شه. این وضع در فصل زمستون شکل برعکس به خود می گیرد.