خدمات بانکداری الکترونیک،پایان نامه درباره بانکداری الکترونیکی

انواع خدمات بانکداری الکترونیکی:

 

: ATM   1)بانکداری با استفاده از خودپرداز

ماشین های خودپرداز ،پردازنده ها یا پایانه ها ی الکترونیکی هستند که توسط بانکها برای تسهیل کار مشتریان بانک،در مکان –های  خاصی نصب می شوند و بطور 24ساعته در دسترس مشتریان می باشند.یک ماشین خودپرداز بعنوان یک شعبه از بانک عمل میکند و بسیاری از وظایف اصلی بانکداری را انجام میدهد.(آقایی،1388)

Pos:  2)بانکداری بر اساس پایا نه های فروش

یکی دیگر از شیوه هایی که برای ارائه خدمات بانکی در قالب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد،بکارگیری دستگاه پایانه فروش است.دستگاه پایانه فروش دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه ای به سیستم بانکی ،امکان انتقال  اتوماتیک مبلغ خریداری شده از حساب مشتری (دارنده کارت)به حساب فروشنده (پذیرنده کارت)را فراهم می سازد.به طور کلی ،پایانه های فروش به معنی انتقال الکترونیکی وجوه در نقطه فروش می باشند (آقایی،1388).

SMS ( سامانه بانکداری پیام کوتاه) :

سامانه بانکداری پیام کوتاه به بانکها اجازه میدهد تا از طریق این ابزار اطلاع رسانی ،اطلاعات و خدمات مشخص را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.در این سامانه اطلاعات  سرویس پیام کوتاه بر روی تلفن همراه مشتریان ارسال  می شود و در مواردی نیز دستورات لازم از مشتری جهت انجام تراکنش هایی از همین طریق قابل دریافت است(آقایی،1388).

: M-Banking4)سامانه بانکداری موبایل

  UMTS,GPRS,WAPهنگامی که شبکه های موبایل

مجهز می شوند تا خدمات چند رسانه ای نسل بعد را ارائه دهند ،خدمات بانکی از طریق موبایل وارد این صنعت خواهد شد.مشتریان می توانند با کمک این خدمات ،صورتحساب بانکی خو درا مشاهده کنند ،پول حواله کنند و    از پرداخت های بزرگ مطلع شوند و حتی کنترل کامل  ب روی حساب های خود داشته باشند .(آقایی،1388)

 

 

 

2-13)اثرات ترویج فرهنگ بانکداری الکترونیکی در جامعه

گسترش ابزارهای بانکداری الکترونیکی و تحقق فرهنگ استفاده از این نوع خدمات ، عواید زیادی برای افراد جامعه در کلیه سطوح خواهد داشت که می توان به مهمترین آنها به شرح زیر اشاره نمود که همگی در راستای منافع ملی  و کاهش هزینه های مشتریان  و بانکها می باشد (صالحی کیا ،1388 )

-کاهش حجم بایگانی فیزیکی

-کاهش مراجعات مشتریان به شعب بانکها

-تقویت شاخص سلامت  و بهداشت عمومی

-کاهش توسعه فیزیکی بانکها از لحاظ ساختمان ها و…

– صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف کاغذ

-کاهش ترافیک شهری

– سوق پیدا کردن بانک ها به سوی فعالیت های جدید در امر مشاوره برای سرمایه گذاری های کلان اقتصادی

-کاهش مصرف سوخت(بنزین ،گاز و …) به عنوان یک سرمایه ملی

– حضور بیشتر افراد در منزل و در کنار خانواده

-کاهش آلاینده های محیطی در سطح شهر

– امکان انتقال سریعتر اطلاعات به نقاط مختلف کشور

-کاهش هزینه های عملیاتی بانکها

– شفاف شدن فعالیت های اقتصادی

-گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت مشتریان

– افزایش تعداد معاملات

– ایجاد فرصت برای مشتریان جدید بانک

– افزایش امنیت و در نتیجه کاهش سوء استفاده ها و جرم  جنایات

-کاهش هزینه چاپ اسکناس  و ایران چک و امحای اسکناس های فرسوده

-کاهش مراسلات و نامه نگاری های بین بانکها و.

-کاهش زمان فعالیت مشتریان