الزامات قانونی و بالا دستی :
بر اساس دستورالعمل سازمان فنی و حرفه ای الزامات طرح آموزش های محصول محور به صورت زیر فهرست می گردد.
- سیاست های کلی نظام اشتغال و سرمایه گذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری
- سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور
- برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی (ماده 19 ، 21، 80 ، 193 ، 194 )
- قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی
- سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
- نظام آموزش مهارت و فناوری
- نظام آموزش به روش استاد و شاگردی .
اهداف :
- اجرای عدالت اجتماعی در توسعه و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای
- همگام شدن سازمان با تمهیدات اقتصاد مقاومتی
- افزایش اثربخشی و کارایی آموزش های مهارتی
- زمینه سازی ایجاد اشتغال پایدار ، کاهش بیکاری پنهان جامعه به ویژه روستاییان
- رشد و توسعه مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواد
- ارائه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار
- افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش برای آنها
- مشارکت بخش خصوصی و توسعه کارآفرینی
- کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی با آموزش های مهارتی
10-تامین ملزومات اداری و غیر اداری مورد نیاز ادارات کل و کارکنان سازمان .
مراحل اجرای طرح :
گام اول ) تشکیل کمیته تخصصی راهبری در ادارات کل استان ها
گام دوم ) نیاز سنجی آموزشی و تعیین حرفه های قابل اجرا در قالب طرح
گام سوم ) تدوین و بازنگری استانداردهای حرفه های مورد نیاز در استان با هماهنگی دفتر طرح و برنامه درسی
گام چهارم ) انتخاب مجری یا مربی ، تعیین نوع روش اجرا، توجیه دست اندرکاران اجرای طرح
گام پنجم ) شروع آموزش و زمینه سازی برای تولید محصول بصورت متمرکز یا خوشه ای
گام ششم ) ارائه آموزش تخصصی حرفه و شروع تولید و آماده سازی محصول قابل عرضه به بازار
گام هفتم ) ارائه آموزش های بین رشته ای
گام هشتم ) هماهنگی با مجامع امور صنفی ، اتحادیه ها و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت بازاریابی و فروش توسط ادارات کل و روسای مراکز
گام نهم ) تولید و بسته بندی مقدماتی و آماده سازی محصول جهت عرضه به بازار
گام دهم ) فروش و آموزش مربوطه
گام یازدهم ) آزمون و صدور گواهینامه
گام دوازدهم ) ادامه فرایند تولید و فروش با حمایت ادارات کل استان ها و سایر دستگاههای دولتی و غیر دولتی .
گام اول ) تشکیل کمیته تخصصی راهبری در ادارات کل استان ها
به منظور اجرایی نمودن این طرح ، کمیته ای متشکل از افراد زیر در ادارات کل استان ها و در صورت نیاز در سطح شهرستان تشکیل می گردد :
- مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری
- مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان
- معاون آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان
- معاون ذی ربط سازمان جهاد کشاورزی
- معاون ذی ربط صندوق مهر امام رضا
- معاون ذی ربط کمیته امداد امام خمینی
- معاون ذی ربط سازمان بهزیستی
- معاون ذی ربط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی
- معاون ذی ربط سازمان بسیج سازندگی
10- معاون ذی ربط سازمان صنعت ، نعدن و تجارت
- – رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل
- -کارشناس آموزش کشاورزی ( حرف روستایی ) اداره کل
- – رییس مرکز منتخب
تبصره : اداره کل استان ها می توانند بنا بر مقتضیات استان از سایر کارشناسان و افراد صاحب نظر جهت عضویت در کمیته نیز دعوت به عمل آورند.
وظایف کمیته :
- نیاز سنجی و برنامه ریزی برای حرفه های قابل اجرا
- هماهنگی با مجامع امور صنفی ، اتحادیه ها و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت بازار یابی و فروش
- نظارت عالی بر روند اجرایی و قرار داد های مربوطه و ارسال گزارشات به ستاد
- بررسی مسایل و مشکلات مربوط به مراحل مختلف اجرای طرح و تصویب پیشنهادات لازم جهت حل مشکل
- بررسی و احصای عناوین فعالیت های جدید و اولویت بندی آن ها
- پیگیری صدور مجوزهای لازم ( اعم از آموزش و اجرای طرح …..)
- معرفی طرح و اخذ مصوبه لازم از کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به منظور تخصیص تسهیلات به متقاضیان .
گام دوم ) نیاز سنجی آموزشی و تعیین حرفه های قابل اجرا در قالب طرح
به منظور تعیین حرفه هایی که بتوان در مرحله اول در قالب این طرح به سهولت اجرا شود ، ادارات کل استان ها بر اساس دستورالعمل نیاز سنجی دفتر آموزش روستایی که تدوین و ارسال گردیده است ، حرفه های مورد نیاز و قابل اجرا را تعیین نمایند.
تبصره : رشته های پیشنهادی در این طرح عبارتند از پرورش مرغ بومی و بلدر چین ، پرورش انواع قارچ، پرورش زنبور عسل ، صنایع دستی ، شیلات ، صنایع تبدیلی ، پرورش دام ( گاو ، گوسفند ، شترمرغ و …. ) محصولات گلخانه ای و تولید ورمی کمپوست و …..
گام سوم ) تدوین و بازنگری استانداردهای حرفه های مورد نیاز در استان با هماهنگی دفتر طرح و برنامه درسی
1 – تدوین و بازنگری استاندارد های حرفه های مورد نیاز
2 – ایجاد تغییرات در استاندارد های آموزشی با رویکرد مدل آموزش محصول محور
گام چهارم ) انتخاب مجری یا مربی ، تعیین نوع روش اجرا، توجیه دست اندرکاران اجرای طرح
1 – شناسایی افراد ( حقیقی و حقوقی ) ، مربیان واجد شرایط با توجه به شرایط فرهنگی و کاری منطقه و متناسب با تولید و فروش
2 – صدور مجوزهای آموزشی
3 – برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز جهت توانمند سازی مجریان به خصوص در بخش تولید و بازار یابی
4 – برگزاری جلسه توجیهی باحضور مدیر کل استان یا معاون آموزشی و کارشناس آموزش روستایی و تشریح کلیات طرح
5 – تعیین روش اجرا مطابق با مفاد ماده 5
گام پنجم ) شروع آموزش و زمینه سازی برای تولید محصول بصورت متمرکز یا خوشه ای
1 – شناسایی و تامین مکان مناسب جهت اجرای دوره های آموزشی بصورت متمرکزو یا خوشه ای
2 – تجهیز و آماده سازی کارگاه های آموزشی طبق فن آوری و بازار
3 – تهیه مواد مصرفی مورد نیاز کارگاه های آموزشی
4 – ارائه خدمات مشاوره ای و تهیه طرح های کسب و کار متناسب با دوره های آموزشی اجرا شده و امکانات و شرایط موجود در منطقه
گام ششم ) ارائه آموزش تخصصی حرفه و شروع تولید و آماده سازی محصول قابل عرضه به بازار
- اجرای دوره های آموزشی مهارتی اعم از تخصصی و بین رشته ای ، براساس نیاز سنجی انجام شده جامعه هدف در قالب استاندارد های آموزشی
- ارائه مطالب نظری به صورت جزوه یا کتاب و موارد عملی به صورت متمرکز در یک محیط واقعی کار و یا در خوشه های تولیدی انجام شده
- پیاده سازی فرایند تولید
گام هفتم ) ارائه آموزش های بین رشته ای
- ارائه مجموعه ای از آموزش های بین رشته ای ، بعنوان مثال آموزش نرم افزارهای رایانه ای مرتبط ، آموزش کارآفرینی ، دوره های آمادگی شغلی ، بازاریابی ، فروش ، بسته بندی مقدماتی و …. به کار آموز
گام هشتم ) هماهنگی با مجامع امور صنفی ، اتحادیه ها و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت بازار یابی و فروش توسط ادارات کل و روسای مراکز
- برگزاری جلسات با مسئولین محلی ( بخشدار و دهیار و …. ) جهت تسهیل در بازاریابی و فروش محصولات
- تشویق و راهنمایی کارآموزان جهت تشکیل تعاونی با همکاری مربیان یا مجریان
- معرفی طرح و اخذ مصوبه لازم از کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به منظور تخصیص تسهیلات به متقاضیان
- برگزاری نمایشگاه های عرضه کالا و تولیدات کارآموزان و فروش محصولات
- اخذ سفارش تولید از مجموعه های دولتی ( سازمان بسیج سازندگی و … ) جهت فروش محصولات تولیدی
- هماهنگی لازم با اتحادیه ها، صنوف و مسئولین بازارچه های محلی و شرکت تعاونی مصرف کارکنان سازمان و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و ….. جهت فروش محصولات
گام نهم ) تولید و بسته بندی مقدماتی و آماده سازی محصول جهت عرضه به بازار
- ارائه آموزش های لازم در خصوص بسته بندی و آماده سازی محصول جهت عرضه به بازار فروش .
گام دهم ) فروش و آموزش مربوطه
- ارائه آموزش های بازاریابی ، روش ها و مدل های فروش
گام یازدهم ) آزمون و صدور گواهینامه
- در کلیه مراحل فرایند آموزش ( شامل آموزش های تخصصی و آموزش های مربوط به تولید و فروش دوره آموزشی براساس استانداردها و سرفصل های آموزشی سازمان و اخذ آزمون های مربوطه ، صدور گواهینامه مهارت اعطا می گردد .
ضرورت اجرای طرح :
- نامگذاری سال جدید با رویکرد سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری
- عدم هماهنگی بین آموزش و حوزه پرداخت تسهیلات و حوزه اشتغال و سایر حوزه ها و بطور کلی بین مولفه ها ی ایجاد اشتغال
- تضمین ضمانت برگشت تسهیلات براساس این مدل
- مشارکت کارآفرینان و نخبگان در ایجاد اشتغال
- تضمین در بازاریابی و نخبگان در ایجاد اشتغال
- تضمین ایجاد اشتغال پایدار و مولد توسط کارآفرینان و پشتیبانان
- افزایش نرخ تولید در کشور
- عدم هماهنگی در فرایند نظارت ( طراحی و اجرای سیستم نظارت یکپارچه توسط مجریان طرح )
بسترهای لازم جهت اجرای طرح
- تعیین دستگاه های همکار طرح و تشکیل کمیته راهبری ملی و استانی و شهرستانی ( زیر مجموعه وزارتخانه )
- تشکیل بانک اطلاعات کارآفرینان و افراد موفق به عنوان پشتیبان و بانک اطلاعات محصولات تولیدی ( سامانه ی آموزش و اشتغال ) به منظور ایجاد شبکه تولید ، بازاریابی و فروش
- تعیین مزیت های نسبی به تفکیک استان – شهر – روستا و یا قطب بندی فعال اقتصادی و تعیین مزیت های شهرستان و مراکز استان ها توسط موسسه کار و تامین اجتماعی و سایر حوزه ها ی ذیربط وزارت خانه
- تعیین دستگاه های همکار و الزام در همکاری آن ها جهت صدور مجوزهای لازم
- اخذ مصوبه ملی جهت حمایت سایر دستگاه ها از طرح
- آموزش کلیه عوامل اجرایی مدل اعم از استانی و ملی
- برگزاری نشست مشترک دستگاه های طرح در سطح وزارتخانه در دو بعد ملی و استانی
- تهیه و تدوین استانداردها و دستورالعمل و قوانین مورد نیاز
- تشکیل دپارتمان های تخصصی و شبکه های تولید ، بازاریابی و فروش .
برای جستجو در بین هزاران پایان نامه
در موضوعات مختلف و دانلود متن کامل آنها
با فرمت ورد به سایت zusa.ir مراجعه نمایید