تاثیر بلوغ سیستم هوش تجاری بر استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار …

۲۰۰۹

موهیب آلنوکری

چطور اثربخش بودن هوش تجاری می تواند به سازمان ها کمک کند که استراتژی های خود را برنامه ریزی کرده و دستیابی به آنها را میسر می کند به طوری که سازمان ها می توانند از طریق حصول دانش به عنوان یک مزیت رقابتی، داده های بیشتری را برای تصمیمات استراتژیک خود فراهم آورد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

کاربرد هوش تجاری در سیستم مدیریت دانش مالی

۲۰۰۹

هیلاری چنگ، یی چان لو و کلوین شو و همکاران

اطلاعات ایجاد شده برای تصمیم گیری اعم از داده ها، مدل ها، پارامترها و نتایج، ارزش ویژه ای را برای سیستم هوش تجاری ایجاد می کنند و ادغام پشتیبانی تصمیم گیری و فرایندهای مدیریت دانش برای سازمان ها با برخورداری از هوش تجاری، در حفظ مزایای رقابتی جهانی موثر است.

تاثیرات سیستم هوش تجاری: ارتباط با فرآیند کسب و کار و عملکرد سازمانی

۲۰۰۸

محمد البشیر، فیلیپ کولیر و میشل داورن

از سیستم هوش تجاری می توان علاوه بر تصمیم گیری، برای بهبود فرآیند تاکتیکی و عملیاتی، زنجیره تامین، تولید و خدمات به مشتریان نیز استفاده کرد. این تحولات جدید به مدیران اجازه می دهد تا به اطلاعات مربوط و به موقع برای تصمیم گیری بهتر و آنی دسترسی داشته باشند.

رویکردی به ساخت و پیاده سازی سیستم هوش تجاری

۲۰۰۷

السزاک، سیلینا و زیامبا

بر این اساس، رویکرد مورد نظر، دو مرحله اصلی را در برمی گیرد که از یک تقابل نسبت به یکدیگر برخوردارند؛ یعنی ایجاد سیستم هوش تجاری و به کار گیری سیستم هوش تجاری.

با توجه به پیشینه نظری و تجربی فوق متغیرها و مدل های مختلفی در حوزه هوش تجاری و استفاده اطلاعات در سازمان ها ارائه شده است، ولی مطالعه ای به بررسی و ارائه یک مدل جامع برای بلوغ هوش تجاری از دو بعد توانمندی تحلیلی و انسجام داده ها که در آن ابعاد محتوایی و دسترسی اطلاعات نیز مطالعه شده باشد و تاثیر این متغیرها بر استفاده اطلاعات جمع آوری شده از طریق سیستم هوش تجاری در فرآیندهای کسب و کار سازمان ها نپرداخته اند، به همین دلیل در این پژوهش، ما با کنار هم قرار دادن این متغیرها و تاثیر بررسی آن ها به غنی سازی ادبیات هوش تجاری افزوده و در راستای پیشرفت آن گام خواهیم برداشت. با توجه به این امر مدل زیر پیشنهاد می گردد:
شکل۲-۱ : مدل تحقیق
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
در تجارت جهانی رقابتی، پیچیده و به سرعت در حال تغییر اطلاعات محور، وجود بینش صحیح و بهنگام از فعالیت ها و شرایط تجارت برای کنترل میزان سلامت و مطابقت با نرم های تجاری ضرورت دارد. مسلماً برای داشتن این بینش، اطلاعات نقشی حساسی بازی می کند و می تواند به تنهایی مفید واقع شود، مشروط بر آن که راهنمایی کننده، متمرکز، بهنگام و به سادگی قابل دسترس بوده و هر دو جنبه کلان (استراتژیک) و خرد (عملیاتی) شرکت را مد نظر داشته باشد. به خاطر پیشرفت فناوری اطلاعات، تکنولوژی های هنرگونه مانند هوش تجاری (BI) توسعه داده شده اند، تا برای ما ترکیب فوق را آماده نمایند. با توجه به این مطالب، پژوهش حاضر به بررسی هوش تجاری در راستای استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری می پردازد تا مدیران را متوجه چگونگی استفاده مناسب از اطلاعات در تصمیم گیری های خود نماید و بدین صورت تصمیم گیری و عملکرد را بهبود بخشد.
در این فصل روش انجام تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد. نوع تحقیق، جامعه و نمونه آماری بیان میشود. سپس به نوع، مقیاس، طیف و سطوح متغیرهای تحقیق اشاره می گردد. ابزار جمع آوری دادهها و روایی و پایایی آن نیز بررسی می شود. در پایان نیز روش تجزیه و تحلیل داده ها مورد توجه قرار میگیرد.
۳-۲٫ نوع تحقیق
پایه هر علمی، روش شناسی آن است و اعتبار قوانین هر علم، مبتنی بر روش شناسی به کار رفته در آن است. روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است. دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روششناسی درست صورت پذیرد.
تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی است. زیرا یافتههایی که در زمینه بررسی رابطه بلوغ هوش تجاری و استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار ارائه می شود، توسط مدیران بانک ها و حتی مدیران سایر شرکتها مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات کاربردی نظریه های تدوین شده در تحقیقات پایه را برای حل مسائل اجرائی و واقعی به کار میگیرند. علاوه بر این، تحقیق حاضر به بررسی وضعیت موجود و تحلیل رابطه بین متغیرهای بلوغ هوش تجاری، کیفیت محتوایی اطلاعات، کیفیت دسترسی اطلاعات، استفاده از اطلاعات در فرآیند های کسب و کار و فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی میپردازد و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف و تفسیر میکند و توجه آن به شرایط و روابط موجود و فرآیندهای جاری در زمان حال میباشد.
۳-۳٫ جامعه آماری تحقیق
این پژوهش در بین مدیران شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی انجام می پذیرد. تعداد مدیران شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی ۱۱۶ نفر می باشد. با توجه به این که جامعه آماری مورد نظر محدود می باشد، بنابراین در پژوهش حاضر، اقدام به سرشماری گردیده و پرسشنامه در بین تمامی آن ها توزیع می گردد.
۳-۴٫ متغیرهای تحقیق
در تحقیق حاضر از لحاظ نوع متغیر، بلوغ سیستم هوش تجاری کسب و کار، متغیر مستقل پژوهش میباشد، که تاثیر آن بر روی متغیر وابسته ی استفاده از اطلاعات در فرآیند کسب و کار مورد بررسی قرار میگیرد. متغیر واسطهای کیفیت اطلاعات (کیفیت دسترسی اطلاعات، کیفیت محتوای اطلاعات) رابطه میان متغیر مستقل و وابسته را تعدیل مینماید. هم چنین متغیر فرهنگ تصمیم گیری تحلیلی به عنوان متغیر تعدیل گر در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. مقیاس و طیف متغیرهای پژوهش در جدول زیر خلاصه شده است.
جدول ۳-۱: مقیاس و طیف سنجش متغیرها