بازاریابی ویروسی:/پایان نامه فعالیت های ترفیع و برند
1 min read
- بازاریابی از طریق تلفن همراه
این شیوه استفاده از کانال موبایل برای ارایه ی اطلاعات مبتنی بر موقعیت مکانی و زمانی و شخصی به کاربران با هدف توسعه ی کالا ها، خدمات و ایده ها و با هدف تحقق منافع ذینفعان، تعریف شده است (Mason, 2008).
- بازاریابی ویروسی
این روش، نوعی بازاریابی اثرگذار بر جامعه ی هدف است که باعث ایجاد آگاهی و همچنین ایجاد همهمه و شایعه در میان مردم می شود تا افراد به سمت یک محصول یک خدمت گرایش پیدا کنند. طرح حرف و حدیث (پچ پچ) درباره ی محصولات را باید حاصل به کارگیری تاکتیک های زیرکانه ی بازاریابی دانست که بوسیله ی آنها شرکت ها به تشکیل گروه های پیشتاز اقدام کرده، توزیع کالا را یهمیه بندی نموده، پشتیبانی و تایید افراد نامدار را به کار گرفته، محصولات خود را در فهرست بهترین ها جای می دهند و به انجام فعالیت های بازاریابی دست می زنند. مدیران، مجموعه ای از تاکتیک های بازاریابی در اختیار دارند که با محتوای آن اقدامات طرح ریزی شده ای را برای راه انداختن و گرم نگاه داشتن بازار حرف و حدیث به اجرا می گذارند (Sandberg, 2006).
جدول 2-1) جمع بندی شیوه های ترفیع
شیوه ترفیع | نکات و ویژگی ها |
تبلیغات | -رساندن پیام فروش به بازارها و مصرف کنندگان شامل 4 نوع اساسی: تبلیغات آگاهی رسان، ترغیب کننده، به یاد آورنده و تحکیم کننده
-دارای اشکال مختلف ارایه، از جمله آگهی، کاتالوگ، فیلم، نوار، کتابچه، بروشور، راهنما و غیره -تغییر نگرش افراد به نوعی کالا یا خدمت و نقش اساسی در ایجاد و بالفعل کردن نیاز -هزینه بر و نسبتا گران با توجه به بودجه کسب و کارهای کوچک و متوسط -تصمیم گیری راجع به انتخاب رسانه، پیام و تخصیص بودجه -اثربخشی و تاثیرگذاری برنامه تبلیغاتی خوب -از مهمترین ابزار ایجاد تقویت ارزش نام تجاری و موفقیت کسب و کارها |
روابط عمومی | -تحریک غیرحضوری تقاضا برای محصول و پیگیری اهدافی از جمله اعلان عمومی مثبت برای شرکت
-ایجاد تصویری مثبت از شرکت و نحوه ی اداره کردن فعالیت ها در مورد شایعات و داستانهای منفی راجع به شرکت از طریق روابط با رسانه ها، ارتباطات سازمانی، مشاوری و اثرگذاری بر قوانین و جلب نظر دولتمردان -هزینه کمتر، آگاهی بیشتر و مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط |
پیشبرد فروش | -جلب نظر خریداران و ترغیب ایشان به خرید
-ابزار پیشبرد فروش عبارتند از: تشویق مصرف کنندگان (نمونه، تخفیفات، جایزه)، ترفیع تجاری (تشویق و تخفیف به خرده فروشان) و تشویق فروشندگان (مسابقات و بازی) |
فروش شخصی | -انتقال اطلاعات در زمینه کالا و خدمت به مشتریان جهت متقاعد کردن آنها برای خرید
-ارتباطات شفاهی مستقیم (فرد به فرد) بین فروشندگان و مشتریان بالقوه و انجام مذاکرات تجاری -دارای مزایایی همچون توانایی واکنش به خواسته های مشتریان، تمرکز بر مشتریان بالقوه، منجر شدن به فروش واقعی -هزینه نسبتا بالا با صرف وقت و انرژی |
بازاریابی مستقیم | -بازاریابی از راه دور ابزار اساسی بازاریابی مستقیم
-توسعه روابط مستقیم و مستمر با مشتریان از طریق تلفن، ایمیل و وب سایت -تمرکز بر بازار هدف و کسب وفاداری مشتریان |
ارتباطات کلامی | -ارتباط غیررسمی میان فردی بین دو یا چند شخص به منظور انتشار اطلاعات
-تعاملی، سریع و فارغ از پیش داوری های تبلیغات تجاری -دربرگیرنده ی تبلیغات شفاهی هدفمند -از جمله موثرترین و کارآمدترین شیوه های تبلیغاتی -کاهش ریسک و هزینه و مناسب برای بنگاه های کوچک و متوسط -افزایش قابلیت دیده شدن بنگاه، اعتبار بخشی به محصول و خدمت آن -مصرف کنندگان برای کسب اطلاع و خرید محصول از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند نظیر دوستان، آشنایان و افرادی که کالا را خریده اند. |
بازاریابی الکترونیک | -کمک به برنامه ریزی و اجرای کارآمدتر سیستم ترفیع کالاها و خدمات
-استفاده از بازاریابی اینترنتی و تبیغات اینترنتی تعاملی -مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط |
بازاریابی پارتیزانی | -استفاده خلاقانه از منابع موجود و آمیخته بسیار هدفمندی از نوآوری و تکنیک های موثر ارتباطات، شبکه سازی و انرژی
-کم هزینه و مناسب برای بنگاه های کوچک و متوسط |
بازاریابی ویروسی | -اثرگذار بر جامعه با ایجاد آگاهی و ایجاد همهمه و شایعه در میان مردم جهت گرایش افراد به کالا و خدمات
-استفاده از گروه های پیشتاز و نامدار -در معرض دید قرار دادن شرکت -کم هزینه و موثر |
منبع:رضوانی و خرمشاهی، 1390
با توجه به مطالب مذکر یکی از ابزارهای اصلی و اساسی ترفیع، تبلیغات بازرگانی و فعالیت های پیشبرد فروش می باشند