ایجاد اعتماد سازمانی:/پایان نامه درباره جو سازمانی مدارس ابتدایی

اعتماد به عنوان پایه و اساس رهبری :

به نظر می رسد که اعتماد یکی از بارز ترین نشانه های رهبری می باشد . هنگامی که پیروان به رهبرشان اعتماد کنند ، علاقه دارند که در برابر اعمال و رفتار رهبر فقط فرمانبردار باشند ، چون می دانند که حقوقشان پایمال نمی شود .

اصولا افراد از کسی که راستگو و درستکار نباشد یا به دنبال گرفتن امتیاز از آن ها باشد ، پیروی نمی کنند . به عبارتی اثر بخشی رهبری و مدیریتی بر پایه ی توانایی جلب اعتماد پیروان است . ( عبدالباقی و دلوی ، 1384 )

 

2 – 15 ایجاد اعتماد سازمانی :

سطوح پایین اعتماد، تأثیر منفی بر روابط می­گذارند، نوآوری را خفه می­کنند و فرآیند تصمیم­گیری را مختل می­سازند. کارکنان در چنین شرایطی که در آن سطح اعتماد کاهش می­یابد، معمولاً تحت فشار روانی زیادی قرار می­گیرند و در بی­توجیه اعمال و تصمیم­گیری­های خود هستند آنها هنگامی که اوضاع خراب می­شود. افراد دیگر را قربانی می­کنند. این شرایط، کارکنان را از تمرکز بر مسایل اصلی و اساسی سازمان باز می­دارند این امر برای سازمانی که می­خواهد رقابتی بماند، حائز اهمیت است کسب اعتماد، کاری بسیار دشوار است. اما از دست دادن آن براحتی اتفاق می­افتد و سازمان­ها ممکن است براحتی اعتماد کسب شده طی سال­های متمادی را یک شبه از دست بدهند. اگر کارکنان، به سازمان و واحدهای آن اعتماد داشته باشند و آنها باعث کاهش و یا از بین رفتن این اعتماد شوند. سازمان یا واحد ممکن است هرگز نتواند اعتماد را در سطح قبلی در بین کارکنان ایجاد کند .

راه­های متفاوتی برای جلب اعتماد وجود دارد و بر روش­هایی خاص استوار است، اصولی که بتوانند جهت­گیری­های راهبردی سازمان را ترسیم کرده و روش­های عملی و کارآمد را در تحقق آن جهت­گیری به دست آورند. فارغ از راه­های ایجاد اعتماد، نکته قابل توجه این است که چیزی که منجر به جلب اعتماد  می­شود، نحوه رفتار و عملکرد سازمان یا واحد در طول زمان است، مهم­ترین رفتارهایی که منجر به ایجاد اعتماد می­شوند عبارتند از: صداقت و راستگویی، شفافیت در عمل، سازگاری و هماهنگی، شایستگی، مراقبت از کارکنان و توجه به خواسته­ها و احساسات آنها.

راهنمایی­هایی برای توسعه اعتماد در سازمانها ارائه شده است که عبارتند از»

  1. همیشه راست بگویید و راستگویی را در سازمان ترویج کنید.
  2. خوبی­ها را در افراد جستجو کرده و آنها را تأیید، و تشویق و ترویج کنید.
  3. هرگز مزیت­ها و نقاط مثبت را از افراد نگیرید بلکه آنها را تقویت کنید.
  4. کارها را به طور منصفانه بین افراد تقسیم کنید.
  5. با تمامی کارکنان براساس احترام و وقار رفتار کنید.
  6. با کارکنان براساس اطمینان به آنها گفتگو کنید که براساس شک و تردید.
  7. اگر به کسی گفتید که قصد انجام کاری را دارید، حتماً آن را انجام دهید (خودداری از شعارگرایی)
  8. کارهایی را انجام دهید که شما را در کمک کردن به کارکنانتان موفق کنند.
  9. کارکنان را در موفقیت سازمان­تان سهیم کنید.
  10. ارزش­های سازمان را پشتوانه طرح­ریزی­ها نقشه­ها قرار دهید.
  11. در دوره تغییر سازمانی، کارکنان مثبت و توانمند را حفظ کنید.
  12. تمامی کارکنان را به طور واقعی ارزیابی کنید.