آوریل 23, 2021

افزایش منابع مالی بانک-پایان نامه پذیرش خدمات بانکی

1 min read
راهکارهای افزایش منابع مالی بانکها و موسسات مالی حول محور مشتری مداری 1-اصلاح تصویر ذهنی...

راهکارهای افزایش منابع مالی بانکها و موسسات مالی حول محور مشتری مداری

1-اصلاح تصویر ذهنی مشتری

در بازاریابی نوین باید ابتدا تصویر ذهنی مورد انتظار مشتری را شناسایی کرده سپس خدمات خود را بر آن اساس تدارک دیده و تبلیغ نمود . این کار در ابتدا به تحقیقی جامع در راستای فهم تصویر ذهنی فعلی مشتری نیاز دارد، در مرحله بعد باید بهترین تصویری که ما را به هدفهای بازاریابی از پیش تعیین شده  نزدیک می کند، ترسیم شود و در مرحله سوم از راه ابزارهای بازاریابی سعی شود تا تصویر ذهنی مشتری به تصویری که هدفهای ما را در بر دارد  نزدیک شود. مثلا اگر ما می خواهیم تا چند سال آتی نخستین بانک از لحاظ انتخاب مشتری باشیم، باید در این مورد تحقیق کنیم که معیارهای مشتریان برای انتخاب بانک برتر چیست. بنابراین این عوامل را در صورت وجود زمینه قبلی  در سیستم تقویت کرد یا در صورت عدم وجود  ایجاد کنیم ( ونوس، 1383ص56).

2-توجه به ظاهر

مشتریان در ابتدای ورد به بانک به ساختمان ، نما و تجهیزات آن توجه می کنند و آراستگی ظاهری را نمادی از انسجام و مدیریت آگاه سیستم می دانند . ساختمانهای اداری به صورت میانگین دارای ظاهری مناسب و در شان بانک است ولی انسجام واحدی در بین شعب دیده نمی شود . سر در شعب بانک که در روی آن نام بانک قرار دارد، در هر منطقه با رنگ و طرحی ویژه است. لباس یک شکل با نشان بانک، رفتار معقوق و محترمانه، رعایت ارگونومی ( انطباق و تناسب محیط ، تجهیزات و … با انسانها ) نیز تاثیر شگرفی بر جلب نظر آنها دارد. همچنین پوشش رسمی و یک شکل سبب می شود تا رفتار کارمندان معقول تر و با احترام بیشتری به نظر برسد. همچنین ارتفاع کانترها و شرایطی که مشتری در برابر باجه توقف می کند ( ایستادن یا نشستن روی صندلی ) از لحاظ روانی بر رضایت وی اثر گذار بوده ، وی شعبه ی با موقعیت راحت تر باجه ها را به این شرایط ترجیح می دهند  و از آنجا که اکثر مشتریان به ویژه مشتریان پلاتینیومی ( کلان ) بانک به آراستگی محیط و برخورد کارمندان بیشتر از خدمات آنها توجه می کنند بنابراین توجه نداشتن به این عامل در برخی موارد، نوعی عامل منفی تلقی می شود . از طرفی نشان بانک که روی سینه کارمندان نصب می شود، پایبندی آنان را به سیستم در ذهن مشتری تداعی می کند ، از این رو در جلب اعتماد آنها بسیار موثر است . مورد دیگر این است که در حال حاضر در برخی از شعب بانک ، باجه های صندوق و سایر باجه ها به صورت جدا فعالیت کرده ، مشتری برای انجام کار خود مجبور است که به چند نفر مراجعه و وقت بیشتری را صرف کند که این امر نیاز به بازنگری دارد . مورد بسیار اساسی که در انتخاب شعب و بانک تاثیر گذار است ، امکانات رفاهی از جمله جای پارک اتومبیل است . بنابراین پیشنهاد می شود که در کنار هر شعبه فضای کوچکی برای پارک موقت وسائل نقلیه مشتریان ایجاد شود. این عامل ممکن است هزینه ای را به بانک تحمیل کند ولی پس از مدتی درآمدی که در نتیجه افزایش مشتریان  به ویژه مشتریان کلان  نصیب آن بانک می شود  بر هزینه احداث آن محل فزونی می گیرد( ونوس، 1383ص56).

3-افزایش خدمات بانکداری الکترونیک

امروزه 60 درصد مراجعات فعلی مردم به بانک  برای مبادله پول نقد است بنابراین باید از ابزارهای الکترونیک برای افزایش رضایت مشتریان و تلاش در راستای فراهم کردن رفاه آنها به گونه ای کارا بهره برد زیرا امروزه ابزارهای جدید توانسته اند بیشتر در جلب نظر مشتریان موفق باشند ، از جمله تلفن همراه و پیام کوتاه . بازاریابی تلفنی یکی از کانالهای بازاریابی مستقیم است . مزایای این عامل سرعت انتقال پیام به بازار هدف با وجود ارسال به تک تک مشتریان و مخاطبان و تحقق بازاریابی تک به تک ، هزینه پایین در برابر سایر رسانه ها با وجود امکان ایجاد بازاریابی ویروسی ( در صورت جذابیت برای فرد به دیگران ارسال می کند) است. همچنین توسعه شبکه های اتوماسیون بانکی و اینترنتی نیز باید در اولویت قرار گیرد . به ویژه در آستانه واگذاری به بخش خصوصی و ورود به عرصه رقابت جدی تر ، توجه به سازمانهای کارگزاری مثل بیمه ، معاملات ، بورس و … ضروری است. در حال حاضر صنعت فناوری اطلاعات پر تغییر ترین صنعت در دنیاست و بانک نیز به عنوان مهمترین نهاد فعال در خدمات مالی باید بیشترین توجه خود را به این سمت منعطف سازد( ونوس، 1383ص60).

4-اختصاص منابع کمتر به مشتریان بیشتر

در حال حاضر مشتریان ، بانکها و موسسات خصوصی را برای دریافت تسهیلات ، به بانکهای دولتی ترجیح می دهند . بنابراین بانکها و موسسات خصوصی با توجه به این سیاست  توانسته اند با وجود سابقه اندک خود  منابع و مشتریان فراوانی را فراخوانند . همچنین بانکها و موسسات خصوصی  مطالبات کمتری از سیستم بانکی دارند . البته با در نظر گرفتن سهم بیشتر بانکهای دولتی از تسهیلات سیستم بانکی ، می توان این گونه استدلال کرد که ارائه تسهیلات بیشتر منجر به ایجاد مطالبات بیشتر شده است . از طرفی با توجه به اینکه سرانه تسهیلات به شعبه در بانکهای خصوصی بیشتر از دولتی است ، این گونه نتیجه می شود که بخش عمده تسهیلات ارائه شده در بانکهای دولتی ، شامل تسهیلاتی است که بیشتر از اندازه شعب بوده و در مدیریت شعب یا اداره کل اعتبارات مورد بررسی و کارشناسی قرار می گیرد ، بنابراین در صورتی که این تسهیلات وصول نشوند به سبب زیادی مبالغ ، میزان مطالبات را افزایش داده ، بانکهای دولتی را در مقایسه با بانکهای خصوصی از نظر مطالبات در جایگاه بالاتری قرار می دهد و سبب افزایش ناکارایی و کاهش بازدهی ، به سبب عدم تخصیص بهینه منابع می شود . از طرفی در بانکهای خصوصی ، با توجه اینکه سرانه تسهیلات شعب نسبت به بانکهای دولتی بیشتر است ، می تواند حاکی از این مطلب باشد که آنها تسهیلات را با مبالغ کمتر و به تعداد بیشتری از مشتریان ارائه می کنند ، شاید همین موضوع سبب رشد آنها در راستای مشتری مداری با توجه به عمر اندکشان شده است . همچنین سایر عوامل از جمله فرایند بوروکراسی کمتر ، تکریم بیشتر مشتریان ، سرعت در ارائه خدمات و … نیز آنها را در بازاریابی موفق تر کرده است( ونوس، 1383ص58).

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.