اگه هنگام پرواز یکی از در‌های هواپیما رو باز کنیم، چه اتفاقی پیش میاد؟

Posted on

شاید شما هم جزو آدمایی باشین که از باز شدن یهویی در های هواپیما یا کنده شدن تیکه ای از هواپیما در بین پرواز وحشت داشته باشین. اما سوالی که اینجا پیش می آید اینه: موقع اتفاق حوادثی مثل این چه اتفاقی میفته؟ در ادامه با سایت ما همراه باشین تا بیشتر با این اتفاق و اتفاق های اون آشنا شید.

مقالات در رابطه

  • چاله هوایی چیه، و خطرناکه؟
  • دلیل بهتر شدن وضعیت پرواز با هواپیما
  • فرود آوردن هواپیما در مواقع لازم

این یکی از کابوس های شبونه ی یه مسافر هواپیمای ترسوه. یه مسافران مغرور یهو احساس کنه که به خروجی لازم نیاز داره و یهو با ضربه ای محکم در هواپیما رو باز کرده همه رو به بیرون پرتاب کنه! 

این کابوس در یکی از پرواز های سیدنی به آوالون یکی از مسافران یهو به طرف در حمله کرده و قصد باز کردن اون رو داشته. خدمه ی پرواز مانع اون شده ان و این خانوم بدون این دست اون دست کردن پس از فرود دستگیر شده. 

در هواپیما

اما ترس ما چه می شه؟ اگه اون مسافر موفق به باز کردن در می شد چه اتفاقی واسه هواپیما میفتاد؟ اگه در در اون ارتفاع و تحت فشار هوا باز می شد، کابین هواپیما تحت فشار قرار می گیرد و پریشونی به وجود می اومد.

 در سال ۲۰۰۵، ۱۲۱ مسافر (همه ی مسافران و خدمه) به دلیل تحت فشار قرار گرفتن کم کم کابین جون خود رو از دست دادن. این مرگبار ترین حادثه ی هوایی یونان بود. کمبود اکسیژن در ارتفاع ۳۰۰۰۰ پایی همه ی خدمه رو ضعیف ساخت و هواپیما اون قدر به راه خود ادامه داد (با به کار گیری خلبان خودکار) که تا قبل از رسیدن به زمین و فرود همه ی سوخت اون به اتمام رسید.

  اکونوموزه «بانو لازم» و آشنایی با مشاغل اصیل کرمانیا

 در اینجور شرایطی ماسک های اکسیژن که تا لحظه ی آخر هم اکسیژن دارن باید واسه مقابله با کمبود اکسیژن از سقف به پایین بیافتند. در اتاقک خلبان، خدمه ماسک های خود رو می زنند و به سرعت ارتفاع رو کم کرده و هواپیما رو به ارتفاعی امن یعنی ۱۰۰۰۰ پایی می رسونن.

ماسک اکشیژن در هواپیما

اما کاهش فشار یهویی که با کنده شدن یکی از در های هواپیما همراهه، اتفاقی دیگه س. هرکی که در نزدیکی در خروجی نشسته باشه به آسمون پرتاب می شه، دمای هوای کابین هواپیما به سرعت و تا مرز یخ زدگی کاهش پیدا کرده و حتی ممکنه هواپیما تیکه تیکه شه.

 در سال ۱۹۸۸ یه بوئینگ ۷۳۷ با ۹۰ مسافر که از هونولولو بلند شده بود، در ارتفاع ۲۴۰۰۰ پایی دچار حادثه شد و قسمت بزرگی از سقف اون کنده شد. یکی از مهماندار های این هواپیما به بیرون پرتاب شد. این خانوم ۵۷ ساله روی صندلی خود ننشسته بود و کمربند نداشت. حالا خوبیش اینه بقیه ی مسافران کمربند خود رو بسته بودن و خلبان هم به سرعت و تا ۱۳ دقیقه ی بعد هواپیما رو فرود بیاره و کس دیگه ای آسیب ندین.

 این نکته رو باید در نظر داشته باشیم که مثال های بسیاری مثل این اتفاق ها وجود دارن و این طور به نظر می رسد که پایان ندارن.

 حالا خوبیش اینه با این که کاهش یهویی فشار هوا خطرناکه، کم اتفاق میفته چون که مسافران به یه دلیل از استشمام هوای تازه محروم می مثل! و اون باز نشدنی بودن در هواپیما هنگام پروازه. خلبان پاتریک اسمیت این گونه توضیح می دهد: فشار داخل کابین هواپیما اجازه ی باز شدن در رو هنگام پرواز نمی دهد. در خروجی بیشتر هواپیما ها از داخل باز می شه. تعدادی هم بالا رفته و روی سقف جمع می شن و تعداد کمی از بیرون باز می شن. اما همه ی اون ها در اول به داخل کشیده می شن. به خاطر همین امکان باز شده اون ها در طول پرواز وجود نداره.

  اکوتوریسم دهاتی پیشرفت پایدار و گردشگری

 تو یه ارتفاع عادی، بالغ بر ۸ پوند بر هر فوت مربع از بدنه ی هواپیما فشار وارد می آید. این یعنی بیشتر از ۱۱۰۰ پوند بر هر فوت مربع از در هواپیما فشاره. پس حتی "چاک نوریس" قهرمون فیلم های آمریکایی هم قادر به باز کردن در هواپیما هنگام پرواز نیس. اما در ارتفاع های پایین و وقتی که فشار بدنه کاهش می یابد چیجوریه؟

 فشار ناچیز ۲ پوند بر هر اینچ مربع هنوزم به اندازه ای زیاده که کسی قادر به جا به جایی اون نباشه. در ها به وسیله ی ضامن های الکتریکی و مکانیکی چفت شده ان. شما واسه باز کردن اون به جک هیدرولیکی نیاز دارین و حفاظت فرودگاه اجازه ی حمل همچین چیزی رو به شما نمیده.

 اما دست کم یه بار اینجور اتفاقی افتاده و یه مسافر در هواپیما رو در بین پرواز باز کرده. در سال ۱۹۷۱ فردی به نام "دن کوپر" هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ رو دزدید و پس از گرفتن دپیست هزار دلار به عنوان خون بهای مسافران با چتر نجات از در خروجی هواپیما به پایین پرید. پس از اون دیگه کسی اون رو ندین. با اینکه اون خلبان رو مجبور کرده بود که ارتفاع هواپیما رو کم کنه. یه سال بعد شرکت "کوپر ون" یه جور در واسه هواپیما طراحی کرد که هنگام بالا بودن ارابه ی فرود، در هواپیما به طور کاملً قفل و بسته بمونه.

این نکته می تونیم بگیم که دلیل این که در هواپیما واسه چتربازان و سربازان ارتش باز می شه اینه که فشار در اون هواپیما ها تنظیم شده. 

  اپلیکیشن پارک یاب جای پارکومتر رو تو تهران می‌گیرد

روی زمین قضیه فرق کرده و طبق گفته اسمیت، وقتی که هواپیما واسه مسافرگیری از تاکسی حمل مسافران و یا بیرون کردن مسافران از خود آماده می شه، در های اون باز می شن. در این حالت در مخصوص خروج لازم هم فعال می شه. 

بیرون پریدن از هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید